انواع پرتال ها از نظر مطالب
پرتال های افقی در مقایسه با پرتال های عمودی
دو دسته اصلی پرتال ها، پرتال های افقی و عمودی هستند. پرتال های افقی،
حوزه های بسیاری را پوشش می دهند و پرتال های عمودی، تنها بر یک محیط کاری تمرکز می کنند.
تعریف دیگری از پرتال های افقی را می توان چنین بیان کرد که پرتال های افقی، پلتفرمی عمومی برای شرکت هایی است که از نظر اقتصادی در یک سطح هستند یا از یک نوع هستند. به تبع آن، پرتال عمودی، نوعی خاص از پرتال برای نوعی خاص از بازار یا صنعت می باشد که به آن vortal نیز گفته می شود.
پرتال عمودی اطلاعات
پرتال عمودی اطلاعات یا به اختصار VIP، پرتالی خاص برای بازاری خاص است. چنین پرتال هایی ارائه دهنده اخبار، محتوای قابل ویرایش، انتشارات الکترونیکی، و قابلیت های تجارت الکترونیکی می باشند. تفاوت اصلی آنها با پرتال های عمودی سنتی، در این است که پرتال های اطلاعاتی عمودی، ارائه دهنده برنامه های رسانه ای دینامیک هستند که شامل شبکه های اجتماعی، ارسال فیلم، و وبلاگ نویسی می باشند.
پورتال ها می توانند بر حسب محتوا تقسیم بندی شوند. منظور از محتوا این است
که چه سرویس ها و اطلاعاتی توسط پرتال ارائه می شود. که شامل موارد زیر است.
پورتال های اطلاعاتی (information portal):
پورتال هایی که جمع کننده اطلاعات و داده های استاتیک از منابع
مختلف هستند و آنها را به کاربران ارائه می دهند.
پورتال های کاربردی (Application Portal):
پورتال های سرویس محور که معمولا برای افراد مبتدی هم قابل استفاده می باشند.
این پرتال ها برحسب اینکه چه نوع مخاطبی دارند به چند دسته کلی تقسیم می شوند:
پورتال افقی ( Horizontal Portal-Hortal ):
پرتال هایی تحت وب که متمرکز بر روی موضوعات و علاقه مندی های گسترده ای هستند. تمرکز این پرتال ها روی مخاطبان کلی بوده و سرویس هایی را برای عوام عرضه می کنند. پرتال های افقی به مثابه نقطه ورودی به فضای وب بوده و محتوای تولیدی آنها برحسب علاقه مندی می باشد. این پورتال ها کاربران را به مسیر معینی به منظور کسب اطلاعات و منابع هدایت می کنند. مثلا پرتالی که در آن کاربران کالاهای مختلف را خرید و فروش می کنند یا پورتال های yahoo.com و msn.com که سابقا مخاطبان زیادی داشتند.
پورتال عمودی (Vertical Portal- Vortal):
یک پورتال عمودی بر روی موضوعات و سرویسهای خاص تمرکز دارد و مخاطب آن گروهی خاص میباشد. پرتال های عمودی مهیا کننده اطلاعات، ابزار، سرویس جستجو، گزارش کار و آمار در یک حوزه خاص می باشند. از آنجایی که دنیای وب تبدیل به یک ابزار مفید برای کسب و کارها شده است، امکانات و سرویس های متعددی برای راه اندازی پرتال های عمودی وجود دارد.
در این مورد سازه اطلاعات سامان راهکارهایی ویژه در حوزه پورتال سازمانی برای گروه های مختلف دارد.
انواع پرتال ها از نظر مطالب
و حرف آخر
اگه هنوز وقت کافی دارید و احتیاج به یک تبلیغ عالی برای کاره خوددارید به سایت های دیگر ماهم حتما سر بزنید!!😊