انواع پرتال ها از نظر ماهیتی – قسمت دوم
با افزایش مطالب تولید شده توسط کاربران، داده های بوجود آمده و نیز فایلها،
به نظر می رسد معماری اطلاعات و طبقه بندی، برای اجازه دادن به کاربران برای طبقه بندی مطالب
و داده های خود، در آینده بیشتر مورد نیاز خواهد بود.
پرتالهای مشارکتی همچنین به مشتریان و پرسنل ها، امکاناتی را خواهد داد تا به تنهایی از پس نیازها و مشکلات خود بر آیند.
پرتال های بورس:
پرتالهای بورس که همچنین به آنها پرتال های سهام، پرتال های بازار بورس، یا پرتال های داد و ستد گفته می شود، نرم افزارهای تحت وبی هستند که فرایند اطلاع رسانی به سهامداران را با داده های آنلاین نظیر گزارشاتی از آخرین قیمت ها، مناقصات و مزایدات، آخرین اخبار، را تسهیل می کنند. برخی از پرتال های بورس، از سیستم CDS یا انبار مرکزی، استفاده می کنند بطوریکه کاربران می توانند سهام خود را خریداری یا به فروش رسانند.
پرتال های پزشکی و بهداشتی:
پرتال های پزشکی، بزرگترین مکان نمایش اطلاعات پزشکی و بهداشتی در جهان می باشند. Emedicalpoint، بزرگترین پرتال پزشکی بهداشتی در جهان است که در بنگلادش قرار دارد.
پرتال های جستجو:
پرتال های جستجو، اساسا نتایج جستجوهای چندین موتور جستجوگر را در یک صفحه نشان می دهند.
پرتال های مناقصات:
پرتال های مناقصات، ابزاری را برای جستجو، ارسال، و بایگانی داده های مناقصاتی برای مناقصه دهندگان و کاربران فراهم می کند.
توسط چنین پرتال هایی، کلیه فرایند مناقصات نظیر ارسال پیشنهاد، مشاوره، و مدیریت، کاملا تحت وب انجام می شود.
مناقصات آنلاین یا الکترونیکی دقیقا همان روند مناقصات سنتی را دنبال خواهند کرد ولی با استفاده از فرم هایی از طریق اینترنت.
با استفاده از مناقصات آنلاین، مناقصه دهنده گان می توانند کارهای زیر را انجام دهند:
-
دریافت مناقصات جدید
-
دریافت مستندات مناقصه بصورت آنلاین
-
پر کردن فرم ها بصورت آنلاین
-
ارسال پیشنهاد و مستندات
-
ارسال پیشنهاد مالی
پرتال های هاست دار:
با افزایش شهرت پرتال های هاست دار، تعدادی از شرکت ها شروع به ارائه سرویس هایی
در این خصوص کردند. پرتال های هاست دار اساسا فرم و شکل پرتال ها را دگرگون کردند.
از بسیاری جهات، چنین پرتال هایی بیشتر بعنوان ابزاری برای انتشار اطلاعات بکار می روند تا بعنوان هدف اصلی
خود یعنی نمایش مطالب از روی دیتابیس. اولین شرکت هایی که خدمات پرتال هاست دار را ارائه
می دادند نظیر Hyperoffice.com، یا سایت internetportal.com که هم اکنون تعطیل شده است،
در کنار انتشار مطالب، بیشتر بر روی مشارکت کاربران و زمانبندی تمرکز می کردند.
با افزایش محبوبیت و شهرت پرتال های هاست دار،
ویژگی های آنها نیز بهبود یافت تا مواردی نظیر دیتابیس های هاست، مدیریت محتوا،
ایمیل، و انجمن های گفتگو را نیز شامل شوند. پرتال های هاست دار بطور خودکار، مطالب تولید شده
را با توابع برنامه نویسی خود شخصی سازی می کردند تا حسی شخصی و خصوصی شده به کاربران
دست دهد.و از این جهت، آنها به هدف اصلی پرتال ها، پایبند بودند
. با ظهور نسل جدید پرتال های اینترنتی که به آنها پرتال های ابری می گفتند، پرتال ها، قدرت اصلی برنامه های API (رابط برنامه نویسی کاربردی) را به نمایش می گذاشتند.
پرتال های مخصوص یک دامنه:
تعدادی از پرتال ها، مخصوص یک دامنه خاص هستند که دسترسی اجازه دسترسی به شرکت های مربوطه و خدمات آنها را می دهند. مثالی از این پرتال ها، پرتال هایی هستند که روز به روز بر شهرت آنها افزوده می شود و اجازه دسترسی را به سایت های estate agents، removal film، و solicitors را می دهند. در همین امتداد، پرتال های خبری و اطلاعاتی نیز بوجود آمدند، نظیر پرتال های آزماشگاهی و کلینیکی.
انواع پرتال ها از نظر ماهیتی – قسمت دوم
و حرف آخر
اگه هنوز وقت کافی دارید و احتیاج به یک تبلیغ عالی برای کاره خوددارید به سایت های دیگر ماهم حتما سر بزنید!!😊