بیزینس مدل یا بوم مدل کسب و کار چیست؟

بیزینس مدل یا بوم مدل کسب و کار چیست؟

بیزینس مدل یا بوم مدل کسب و کار چیست؟

Business Model Business یا Boom ابزاری برای شناسایی استراتژی ها

و فرآیندهای برنامه ریزی برای کارآفرینان و مدیرانی است که می خواهند با استفاده از چارچوب ها و استانداردهای سازمانی فعالیت خود را توسعه دهند. به عبارت دیگر ، شرح خلاصه ای از پیشرفت فعالیت های سازمانی را می توان به راحتی در طرح کلی مدل کسب و کار بیان کرد و با طراحی ساده آن ، می تواند بر همه مشکلات و فرآیندهای سازمانی و مدیریتی تسلط یابد. حال سوالی که غالباً مطرح می شود این است که عوامل و فعالیت های موجود در این مدل کسب و کار چیست؟ لازم به ذکر است که اولویت ها و ارزش های یک فرایند تجاری از جمله عوامل مهمی است که نقش مهمی در این تنظیم دارد. علاوه بر این ، مباحثی از جمله تجارت اصلی و مشارکت ، ارتباط با مشتری ، ساختار هزینه ، منابع هزینه ، کانال های ارتباطی و روند چرخش درآمد از موضوعات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. در توضیحات مختصر زیر در مورد طراحی چارت سازمانی حساب شده است. ما می پردازیم

 

 

بیزینس مدل چیست؟

طراحی نمودار کسب و کار و یک فرآیند اکوسیستم کسب و کار بدان معنی است

که با دریافت اطلاعاتی از جمله نحوه برقراری ارتباط با مشتریان ،

تشخیص ترجیحات و خواسته های مصرف کننده ، جمع کردن منابع سازمانی

و همچنین مدیریت منابع انسانی ، تجارت شما می تواند به جلو حرکت کرده و به اهداف خود برسد. سود کسب کنید. در حقیقت ، در زبان عامیانه تر ، مدل کسب و کار یک جدول عملی و بصری است که به کارآفرین کمک می کند تا با شناخت قابلیت ها و منابع سازمان ، به خواسته های سازمان پاسخ دهد و از این طریق سود خدمات ارائه شده را تعیین کند. ناگفته نماند که طراحی مدل کسب و کار با توجه به رویکردهای هر سازمان و شرکت متفاوت است ، اما بیشتر این طرح ها بر اساس منابع ، فعالیتهای مشارکتی ، ارزیابی ، هزینه ها و غیره انجام می شود. به طور کلی ، توصیف یک تجارت یا یک طرح تجاری براساس منابع و بودجه موجود در اختیار کارآفرین برای سازمان ، سودآوری و سودآوری سازمان را تعیین می کند. همچنین لازم به ذکر است که طراحی وب شرکت ها توسط الکساندر استولدلر برای پیشبرد اهداف تجاری طراحی شده است و هدف از طراحی آن شناسایی ویژگی های اصلی و عناصر سازمان با استفاده از نمودار بصری است.

انواع بیزینس مدل

همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، بسته به رویکرد و انتظارات سازمان ،

می توان از طراحی جدول شرکت به روش های مختلفی استفاده کرد. توصیه می شود

اگر قصد راه اندازی یک تجارت جدید را دارید ، در ایجاد طرح های پیچیده دخیل نباشید و از مدل تجاری ساده موجود استفاده نکنید. در این بخش تعدادی از مدل های کسب و کار را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع بیزینس مدل عبارتند از؛

Manufacturer: مدل بازاریابی تولیدی

در طراحی بوم کسب و کار تولیدی، تولید کننده با استفاده از مواد اولیه به تولید محصولات و کالاهای مورد نظر پرداخته و آن را بدون واسطه یا از طریق تجارت دیگری به عنوان واسطه‌گر به مشتریان عرضه کند. شرکت جنرال الکتریک از این نوع است.

Distributor: مدل بازاریابی توزیعی

در این نوع بازاریابی توزیع کننده ، وی محصولات تولید کننده را به صورت

عمده خریداری می کند و آنها را به خرده فروشان یا عموم مردم فروخته

می کند. این بازاریابی شامل فروشندگان خودرو است.

Advertisement: مدل بازاریابی تبلیغاتی

با توجه به افزایش تقاضا برای اطلاعات از محصولات و خدمات رایگان، مدل‌های تجاری

تبلیغاتی بیش از پیش موثر خواهد بود. اینگونه مدل از کسب و کار مورد توجه اغلب مدیران رسانه و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ می‌باشد که از سوی حامیان مالی پشتیبانی می‌شوند. ناگفته نماند که از جمله خدمات تبلیغاتی و رایج این نوع بازاریابی ارائه محتواهای مرتبط با کالا و محصولات مورد نظر برای دو دسته از مخاطبان یکی بازدیدکنندگان سایت و دیگری سفارش دهندگانی است که برای فروش محصولات و ارائه خدمات خود نیازمند محتواهای با کیفیت هستند. بنابراین اینگونه مدل بازاریابی در حول محور تولید محتوا می‌گردد.

Online Marketplace: مدل بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین بدین صورت است که فروشندگان مختلف را برای ارائه خدمات و محصولات

در یک پلتفرم جمع کرده که در یک فضای آنلاین رقابت کنند. در واقع کالا، محصولات و خدمات با قیمت‌های رقابتی به مشتریان عرضه می‌شود. معمولا این نوع بازار رقابتی آرم تجاری خود را بر فاکتور فروش چاپ کرده و کالا را در اسرع وقت به دست مشتری درب منزل می‌رساند و بدین ترتیب با هر فروش انجام شده، کمیسیون خود را از شرکت مربوطه دریافت می‌کند.

Freemium: مدل بازاریابی

در این نوع بازاریابی ، بخشی از خدمات بصورت رایگان در اختیار مشتری قرار می گیرد و

در صورت پذیرش خدمات بیشتر و کارکردهای بیشتر ، پول دریافت می کند. نمونه هایی از این نوع بازاریابی شامل برنامه های آموزشی خاصی است.

 Low Touch: مدل بازاریابی دسترسی بالا

در این مدل اقتصادی ، رابطه فروشنده و مشتری تأثیر بسزایی در گردش مالی کل شرکت دارد. شرکت هایی که از این مدل بازاریابی استفاده می کنند بسیار معروف هستند. سالن های آرایشی در این دسته قرار دارند.

business and model

High Touch: مدل بازاریابی دسترسی پایین

در این نوع مدل بازاریابی ، دخالت منابع انسانی به حداقل می رسد و هزینه های

شما کاهش می یابد زیرا شما به عنوان یک کارآفرین نیازی به استفاده از یک نیروی

فروش عظیم ندارید. لازم به ذکر است که این شرکت ها بر استفاده از فناوری و فناوری برای بهبود روابط مشتری با تولید کننده تأکید دارند.

Retailer: مدل بازاریابی خرده فروشی

در این نوع بازاریابی همانطور که از نام آن پیداست ،

خرده فروش پس از خرید محصولات از توزیع کننده یا عمده فروش ،

مستقیماً در معرض دید عموم قرار می گیرد.

Data Licencing / Data Selling: مدل بازاریابی اعطای حق امتیاز

همانطور که می دانید با ظهور اینترنت میزان داده های حاصل از فعالیت کاربران افزایش یافته است که منجر به ایجاد یک مدل تجاری جدید با مجوزها و امتیازات می شود. در همین راستا ، بسیاری از شرکت ها ، مانند توییتر ، داده های کاربران خود را به شخص ثالث فروخته یا مجوز می دهند که برای تجزیه و تحلیل ، تبلیغات و اهداف دیگر استفاده می شود.

eCommerce: مدل بازاریابی تجارت الکترونیک

الگوی تجارت الکترونیک، از نوع تجارتی است که شرکت به ایجاد فروشگاه اینترنتی برای ارائه محصولاتش می‌پردازد.

Brokerage: مدل بازاریابی واسطه ای

شرکت های بازرگانی ملی و نمایندگان املاک و مستغلات بخشی از سیستم هایی

هستند که از مدل بازاریابی متوسط استفاده می کنند. نمونه های دیگر این نوع بازاریابی

شامل شرکت های ساختمانی و نیروهای حمل و نقل است.

Affiliate Marketing: مدل بازاریابی وابسته

مدل بازاریابی بازاریابی وابسته یک مدل مبتنی بر کمیسیون است که در آن شرکت های وابسته تبلیغات تجاری از محصول خود را به اشتراک می گذارند و تمام تلاش خود را برای ترغیب مشتریان و نامزدها برای خرید آن هدایت می کنند. برای هر یک از خدمات مرتبط ، شرکت های وابسته کمیسیون خود را دریافت می کنند. برای اجرای مدل بازاریابی وابسته از طریق لینک های مشخص شده در محتوا استفاده می شود. به عنوان مثال ، اگر وب سایت گردشگری دارید ، می توانید از محتوای ارائه شده پیوندهایی را به خرید بلیط یا رزرو هتل اضافه کنید.

عناصر مهم در طراحی بیزینس مدل و یا بوم کسب و کار

در طراحی نمودار کسب و کار همیشه بایستی یک سری عوامل شاخص و حیاتی که در چگونگی فرایند پیشبرد اهداف سازمانی موثر است را عنوان نماییم. این عناصر گویای فرایند سیستم مدیریتی و نظارتی در سازمان می‌باشد که عبارتند از؛

گزاره ارزش

فعالیتهای کلیدی

بخش مشتری

ارتباط با مشتری

زنجیرها

جریان درآمد

منابع کلیدی

شرکای اصلی

ساختار هزینه

چگونه بیزینس مدل بنویسیم؟

توجه داشته باشید که مدل کسب و کار در مورد کلیه مشاغل ، آژانسها ، سازمانها و موسسات کاربرد دارد. با توجه به عناصر ذکر شده در قسمت قبل ، طبق جدول فوق ، عناصر عملی تجارت خود را ذکر می کنیم و در هر بخش ، همان بخش را توضیح خواهیم داد.

ارزش پیشنهادی (Value Proposition)

شناسایی مقادیر و اولویت های پیشنهادی برای ارائه خدمات یکی از موضوعات مهم و عوامل اصلی در چارچوب مدل کسب و کار است که باید نسبت به سایر عناصر ارجح باشد و به این دلیل است که در این بخش خدمات و محصولات مورد نظر باید توصیف شود. برای نامزدها اقدام کنید. لازم به ذکر است امتیازات و ویژگیهای خاصی که محصولات یا خدمات شما نسبت به سایر محصولات تجاری دارند نیز باید در این بخش ذکر شود.

 

Crowdsourcing model canvas

ارتباط با مشتری (Customer Relation)

به طبع حفظ مشتریان و ارتباط با آنان از جمله موارد حائز اهمیت برای عرضه کالاها و خدمات است. در این بخش بایستی خواسته‌ها و انتظارات مشتریان نسبت به محصولات ارائه داده شده، مشخص شود. همچنین نوع ارتباط با متقاضیان و دریافت بازخوردها از سوی آنها باعث پیشبرد توسعه و بهبود کارکرد موسسات، فروشگاه‌ها و شرکت‌ها می‌شود.

کانال های ارتباطی (Channels)

در این بخش نحوه ارائه خدمات به مشتریان مهم است. این کانال های ارتباطی شامل دسترسی آنلاین ،
برنامه های کاربردی ، دسترسی به فروشگاه ها یا تحویل کالا به خانه است که هر یک در کانال های خدمات و ارتباطات
مشخص می شوند. در واقع ، کانال های ارتباطی نحوه تماس با متقاضیان ارائه دهندگان خدمات را تعیین می کنند.

بخش درآمد زایی (Revenue Stream)

جریان درآمد و چرخش مالی در واقع بخش سود دهی یک تجارت است که با توجه به هزینه‌های تامین منابع، کمیسیون‌ها و فروش حاصل از محصولات به دست می‌آید.

مثال هایی از بیزینس مدل‌ ها

با توجه به تهیه مدل کسب و کار و تفکیک هر یک از مؤلفه های آن ، امکان تصویری روشن از روند فعالیت های تجاری شما وجود دارد. به عبارت دیگر ، با استفاده از طراحی الگوی تجارت و شرح فعالیت ، کارآفرین قادر به ارزیابی جهانی و عرضه و تقاضا محصولات و خدمات ارائه شده می باشد. در این بخش نمونه هایی از الگوهای مدل کسب و کار ارائه می دهیم که کارآفرینان می توانند از آنها بهره مند شوند. استفاده از قالب های آماده برای تسهیل در پیشرفت اهداف برای شروع یک تجارت جدید ، ایده خوبی است.

Crowdsourcing model canvas sample

Crowdsourcing model canvas 2

بیزینس مدل یا بوم مدل کسب و کار چیست؟

و حرف آخر 

اگه هنوز وقت کافی دارید و احتیاج  به یک تبلیغ  عالی برای کاره خوددارید به سایت های دیگر ماهم حتما سر بزنید!!😊

شهر هوشمند اینترنتی

سرور طلایی

وب طلایی

چاپیرو

نت اسمارت سیتی

 

اشتراک گذاری

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x