ریچ اسنیپت و اسکیما

ریچ اسنیپت و اسکیما

ریچ اسنیپت و اسکیما

اسنیپت Reviews

ریچ اسنیپت ها به مجموعه ای از اطلاعات یک صفحه از وب سایت گفته می شوند که در نتایج سرچ گوگل نمایش داده می شوند.

این اطلاعات دقیقا در پایین نتیجه جست و جو نمایش داده شده و اطلاعات دقیق تری به کاربر می دهند. ریچ اسنیپت ها به موتور جست و جو کمک می کنند تا محتوای وب سایت شما را بهتر درک کنند.

در Rich Snippets Reviews کاربران سایت می توانند به محصول مورد نظر خود امتیاز دهند؛ این نقد و بررسی در نتایج سرچ گوگل با نام شخص نویسنده نشان داده می شود.

نشان دادن امتیاز وب سایت با ستاره یکی از روش های مرسوم ریچ اسنیپت است و کاربر می تواند از بین صفحات بی شمار وب، بهترین گزینه را انتخاب نماید.

اگر از Rich snippet ها استفاده کرده باشید، می توانید به سادگی مفهوم نشانه گذاری اسکیما را نیز درک کنید. منظور از Rich snippet صفحات ستاره داری است که در جست و جوی گوگل مشاهده می کنید.

این ستاره ها به گوگل اعلام می کنند که هر مطلب چه امتیازی از سوی کاربران گرفته است. با استفاده از کدهای اسکیما ربات گوگل را آگاه می سازید که آن مطلب چه امتیازی را از سوی کاربران دریافت کرده است. علاوه برآن می توانید با نمایش تاریخ انتشار محتوا در نتایج جست و جو، کاربران را به مشاهده مطلب خود ترغیب کنید.

 

ریچ اسنیپت و اسکیما
ریچ اسنیپت و اسکیما

اسکیما با ریچ اسنیپت چه تفاوتی دارد؟

اسنیپت‌ هم مانند اسکیما اطلاعات مفیدی است که در کنار لینک ما در صفحه نتایج گوگل قرار می‌گیرد تا بتوانیم رتبه بهتری بگیریم و کاربران آن را بهتر پیدا کنند.

این موارد می‌تواند شامل عکس، نام نویسنده، تعداد نظرات، تعداد امتیازدهندگان، امتیاز یا ستاره‌های دریافتی و… می‌شود. ریچ اسنیپت تقریبا همان مفهوم نزدیک به اسکیما را دارد با اینکه محدودتر است.

در واقع استفاده از استانداردهای schema باعث می‌شود که در نتایج گوگل ریچ اسنیپت‌ها ظاهر شوند، اما همیشه این اتفاق نمی‌افتد و گوگل الزامی برای نمایش ریچ اسنیپت‌ها در صورت استفاده شما از استانداردهای اسکیما ندارد.

ریچ اسنیپت و اهمیت استفاده از آن چیست؟

ریچ اسنیپت‌ها بخشی از نتایج گوگل هستند که بر اساس نوع آن در نتایج سرچ کاربران نمایش داده می‌شوند. هدف گوگل از این بخش، متمایز کردن بخش‌های مهم سایت است که کاربران بلافاصله پس از دیدن آن اطلاعات بیشتری به دست خواهند آورد.

ریچ اسنیپت‌ها می‌تواند شامل عکس، نام نویسنده، تعداد نظرات، تعداد امتیازدهندگان، امتیاز یا ستاره‌های دریافتی و… باشد. با توجه به اینکه اسنیپت‌ها اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهند، آن‌ها ترجیح می‌دهند که بر روی این اطلاعات کلیک کنند.

بنابراین با افزایش نرخ کلیک بر روی ریچ اسنیپت‌ها بازدید بیش‌تری خواهید داشت و در نتیجه به بهبود رتبه سایت شما کمک شایانی خواهد شد.

 

ریچ اسنیپت و اسکیما
ریچ اسنیپت و اسکیما

رابطه بین سئو و اسکیما چیست؟

همانطور که تا اینجای مطلب دریافتید اسکیما کمک می کند، تا موتور های جستجو، بهتر محتوای سایت را بخوانند و در نتایج نشان دهند. سئو نیز سعی دارد که چنین شرایطی را فراهم آورد. از این رو می توان با استفاده از اسکیما برای سئوی بهتر سایت اقدام کرد.

اما توجه داشته باشید که اسکیما تاثیر مستقیم روی بالا رفتن رنکینگ سایت تان ندارد و فقط سادگی در ایندکس شدن را فراهم می آورد.

از آنجایی که اسکیما کمک می کند، تا موتورهای جستجو بهتر سایت شما را درک کنند، قطعا در زمان نمایش نتایج جستجو به کاربران، چندان بی تاثیر نخواهد بود.

سئوی داخلی (On site SEO) بر روی گزینه هایی تاکید دارد، که محتوای سایت را برای موتور های جستجو قابل فهم می کند.

استفاده از تگ عنوان، تگ های هدینگ، تگ Alt، متا دیسکریپشن، کلمات کلیدی و … همگی ابزاری برای درک بهتر محتوا توسط ربات های جستجوگر هستند. حال روش نشانه گذاری اسکیما نیز همین اهداف را دنبال می کند، از این رو می توان گفت؛ که از اسکیما می توان جهت بهبود سئوی داخلی سایت استفاده کرد.

شاید اسکیما برای سایت تان رنک بالاتر به ارمغان نیاورد، اما بی شک رنک صحیح تری برای سایت رقم خواهد زد! به این معنا که اسکیما کاری می کند تا سایت شما بهتر دیده شود و شانس کلیک شدن روی آن بیشتر شود. با این تفاسیر اسکیما برای سئوی سایت مفید خواهد بود.

نمایش اطلاعات اضافه در کنار نتایج، می تواند فراتر از مبحث سئوی داخلی، مفید باشد. فرض کنید سایت شما رتبه پنجم گوگل را دارد، اما در کنار نتایج شما اطلاعاتی مثل نظرسنجی توسط ستاره ها و … مشاهده می شود.

با دیدن این اطلاعات کاربران تشویق می شوند که روی سایت شما کلیک کنند. با این کار نه تنها ورودی سایت افزایش میابد، بلکه گوگل نیز به مرور زمان تصمیم می گیرد، سایت شما را در بین گزینه های پیشنهادی به کاربر در مکان بالاتری نمایش دهد، این همان برگ برنده ای است که رقیبان ندارند!

از آنجایی که گوگل و سایر موتور های جستجو اسکیما را مورد تایید قرار داده اند، استفاده از این نوع کدهای معرفی سایت کاملا قانونی بوده و به هیچ عنوان هک یا سئوی کلاه سیاه محسوب نمی شوند.

معرفی ابزار رایگان ساخت کد اسکیما

– استفاده از میکرو دیتا

همانطور که از نامش مشخص است، میکرو دیتاها داده ها و اطلاعات بسیار کوچکی هستند، که در بخش های مختلف یک سایت از آنها استفاده می شود. هر میکرو دیتا از سه تگ ساخته شده که با کمک آنها می شود یک تکه کد اسکیما نوشت! از این رو میکرو دیتا در سئو اهمیت خاصی دارد و می توان به کمک آن موضوع صفحات و دیگر توضیحات اضافه را مشخص کرد.

– استفاده از «JSON-LD»

اسکریپت JSON-LD نیز مانند میکرودیتا به کمک سئو کاران آمده تا راحت تر بتوانند، ساختار سایت را سازمان دهی و مشخص کنند.

می توانید از JSON-LD برای ایجاد ساختار سازگار با استاندارد های schema.org برای سایت خود استفاده کنید. برای نشانه گذاری اسکیما با کمک JSON-LD می شود از ابزار رایگان موجود، استفاده کرد یا اینکه خودتان برنامه نویسی کنید.

– استفاده از (GTM)

جی تی ام مخفف «Google Tag Manager» گوگل تگ منیجر است. این یکی از ابزار های رایگان گوگل است که، به توسعه دهندگان کمک می کند تا تگ ها و کدهای برنامه نویسی شده را در سایت یا اپلیکیشن ها، مدیریت و بارگزاری یا بروز رسانی کنند.

اگرچه این سرویس برای موارد حرفه ای تری کاربرد دارد، اما می توان از آن برای ساخت کدهای اسکیما استفاده کرد. این سرویس متغیر هایی را در اختیار شما می گذارد، که می توانید به کمک آنها برای سایت خود کدهای اسکیما بسازید.

– استفاده از «Google Webmaster Tools»

این سرویس برای اکثر وبمسترها آشنا است و همه از قابلیت های متعدد آن خبر دارند. یکی از ابزار گوگل وبمستر تولز «Data Highlighter» نام دارد.

دیتا هایلایتر در واقع برای نشانه گذاری موضوعات و محتوای مختلف کاربرد دارد. موضوعاتی مثل: مقالات، فیلم ها، اپلیکیشن، نرم افزار، کتاب، رویداد ها، کالا و خدمات و …

دیتا هایلایتر با استفاده از قوانین و استاندارد های اسکیما داده های شما را نشانه گذاری می کند و در «Rich Snippet» به کاربران نشان می دهد. این ابزار نسبت به موارد پیشین ساده تر است.

– استفاده از افزونه های وردپرسی برای نشانه گذاری اسکیما

همانطور که می دانید وردپرس از جمله سیستم های مدیریت محتوا است، که به واسطه رابط کاربری ساده و امکانات پیشرفته ای که دارد، امروزه به محبوب ترین CMS بدل شده است. وردپرس به واسطه پشتیبانی از افزونه ها تقریبا هر کاری را ممکن ساخته است.

در مورد به کارگیر زبان نشانه گذاری اسکیما، وردپرس افزونه های خاص خود را دارد تا کار را از آنچه که فکر می کنید ساده تر کند.

کاربران وردپرس به راحتی می توانند با نصب افزونه ای رایگان، کار نشانه گذاری اسکیما را به آن محول کنند. افزونه «Schema Pro» یکی از این ابزار کاربردی در وردپرس است. این افزونه به صورت خودکار اطلاعات موجود در سایت شما را نشانه گذاری می کند. یکی دیگر از این ابزار «WP Schema Pro» است که در این زمینه بسیار کاربردی می باشد.

اگر متخصص سئو هستید یا سایت وردپرسی دارید احتمالا با افزونه «Yoast SEO» آشنایی دارید. این افزونه نیز ابزاری برای استفاده از اسکیما ارائه می دهد.

اگر دنبال بهترین افزونه برای سایت وردپرسی خود می گردید، بهتر است افزونه «All In One Schema Rich Snippets» که گوگل آن را توسعه داده را امتحان کنید. این افزونه به شما امکاناتی می دهد، تا با تنظیم کردن آن بتوانید بهترین اسکیما را برای صفحات مختلف سایت بسازید.

نکته ای که باید به یاد داشته باشید، این است که اگرچه این افزونه ها می توانند بسیار کاربردی باشند، اما هیچ وقت انتظار بازدهی صد در صد را از آنها نداشته باشید. می توانید در کنار استفاده از آنها خودتان هم دست به کار شوید و در جهت بهینه سازی سایت خود گام بردارید.

در صورتی که از نشانه گذاری اسکیما استفاده کردید، منتظر بازدهی فوری و نمایش ریچ اسنیپت در نتایج گوگل نباشید، چرا که این کار امکان دارد چند ماهی طول بکشد.

آیا اسکیما بر روی بهبود رتبه سایت تاثیرگذار است؟

اسکیما به عنوان شاخصی برای سئو داخلی یا on-page سایت، به صورت مستقیم تاثیری بر بهبود رنک سایت نخواهد داشت ولی به طور غیرمستقیم، با افزایش نرخ کلیک می‌تواند بر روی بهبود رنک سایت تاثیرگذار باشد.

وب طلایی

اشتراک گذاری

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x