بررسی اسکیما

بررسی اسکیما

بررسی اسکیما

اسکیما یکی از مباحث نوینی است که در طراحی سایت مطرح می شود .بر اساس مقالات روز دنیای سئو، یکی از آخرین تحولاتی که در سئو رخ داده مربوط به مباحث ویژه اسکیما است.

در واقع Schema یکی از قدرتمندترین و در عین حال کم کاربردترین فرم های موتورهای جستجو است که در دسترس قرار گرفته است.

اسکیما چیست ؟

نشانه گذاری اسکیما «Schema Markup» روشی برای شناساندن سایت به موتورهای جستجو است.

اسکیما کمک می کند تا در مورد هدف، محتوا و سایر اطلاعات سایت توضیحاتی داده شود، تا یک موتور جستجو مانند گوگل بتواند بهتر و سریع تر داده ها را تجزیه و تحلیل نماید.

گوگل برای شناسایی یک سایت نیاز به نشانه هایی دارد، تا بفهمد که آن سایت چه محتوایی دارد تا در نتایج جستجو به کاربران نشان دهد.

در یک پاسخ کلی به سوال اسکیما چیست؟ می شود گفت: اسکیما مجموعه از اطلاعات کوچک است، که توسط وبمستر ها نوشته می شوند، تا موتور های جستجو با استفاده از این نشانه ها سریع تر و راحت تر به هدف سایت پی ببرند و آنها را در نتایج جستجوی کاربران نمایش دهد.

یا در تعریف دیگر: به عمل نشانه گذاری صفحات مختلف سایت، برای موتور جستجو «Schema Markup» نشانه گذاری اسکیما یا «شِما» گفته می شود.

بررسی اسکیما
بررسی اسکیما

توسعه اسکیما

همانطور که دریافتید، این زبان نشانه گذاری می تواند فواید بسیاری، برای موتور جستجو و وب سایت ها داشته باشد.

تاریخچه پیدایش اسکیما به سال 2011 برمی گردد. از این سال وب سایت «Schema.org» فعالیت خود را به عنوان همکار تجاری سه جستجوگر معروف گوگل، بینگ و یاهو آغاز کرد.

اسکیما وظیفه استاندارد سازی و یکپارچه سازی زبان نشانه گذاری را بر عهده دارد. این نشانه ها به گونه ای توسعه داده شده اند، که بیشتر موتورهای جستجو آنها را درک کنند.

موتورهای جستجو با خواندن این نشانه ها می توانند، همه موارد مهم در مورد یک سایت یا صفحه را دریابند.

از اسکیما به عنوان نشانه گذاری معنایی نیز یاد می شود. این نوع نشانه گذاری سبب می شود، تا اطلاعات مفید و بیشتری در کنار نتایج سایت شما به کاربران نشان داده شود.

تجربه نشان داده که با کمک این اطلاعات اضافه، شانس کلیک خوردن سایت حدودا 30 درصد افزایش می یابد. احتمالا شما نیز در نتایج جستجو با سایت هایی روبرو شده اید، که اطلاعات بیشتری در همان صفحه جستجو ها ارائه می دهند. مثل ستاره هایی که توسط کاربران به آن صفحه داده شده و …

اهمیت Schema در طراحی سایت چیست؟

در واقع مهم ترین ویژگی Markup Schema این است که به سایت شما کمک می نماید تا رتبه بهتری را در موتورهای جستجو کسب نماید و این گونه موتورهای جستجو سایت شما را بهتر درک می نمایند و قطعاً بازدهی وب سایت شما افزایش خواهد یافت.

برای کار با اسکیما نشانه گذاری های متفاوتی قابل اجرا است که در ادامه به برخی از این نشانه گذاری ها اشاره خواهیم کرد.

مقالات
کسب و کار محلی
رستوران
بررسی و نقد کتاب
فیلم
نرم افزارها
مناسبت ها
محصولات

هر نشانه می توان نمایان گر یک دسته بندی یا نوع خاصی از محتوا باشد، نشانه گذاری انواع متفاوتی دارد و بر اساس نیاز شما مشخص می شود. بر اساس نتایج و گزارش هایی که در دسترس است سایت های دارای نشانه گذاری به نسبت سایت هایی که نشانه گذاری نشده اند به طور متوسط و در شرایط یکسان حداقل 4 رتبه بالاتر قرار گرفته اند.

البته نمی توان گفت که این جایگاه تنها به دلیل استفاده از Schema است همچنین نمی توان گفت که Schema در نتایج طراحی وب سایت و سئو بی تأثیر است.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته یک سوم نتایج ابتدایی گوگل از ریچ اسنیپت که شامل نشانه گذاری است استفاده کرده اند؛ اما به صورت کلی کمتر از یک سوم وب سایت ها از اسکیما استفاده می نمایند.

به صورت واضح تر باید بگوییم که میلیون ها سایت وجود دارند که از قدرت اسکیما برای بهبود سئو خود استفاده نکرده و از این نعمت غافل شده اند. در نهایت توجه داشته باشید که اگر شما از MarkUp Schema استفاده کنید بدون شک در رقابت با رقیبان خود پیشرو خواهید بود.

بررسی اسکیما
بررسی اسکیما

انواع اسکیما

اسکیما ها انواع مختلفی را شامل می شوند این اسکیما ها می توانند برای سوالات متداول (FAQ) ، فیلم، مقالات، قیمت، مشاغل، سازمان ها، رستوران ها، مناسبت ها، اشخاص و … باشند.

اسکیما سازمان ها

این نوع از اسکیما برای معرفی سازمان ها و شرکت ها شامل نام تجاری و لوگو و حوزه فعالیت آن ها و تاریخچه آن ها می باشد.

اسکیما مشاغل

زمانی که برای یک شغل جست و جو می کنید این اسکیما اطلاعات آن کسب و کار را مانند لوکیشن و آدرس، شماره تلفن، ساعات کاری و… را به شما نشان می دهد.

اسکیما محصولات

زمانی که برای یک محصول خاص مانند تلفن همراه جست و جو می کنید این اسکیما اطلاعاتی مانند rating مانند اپلیکیشن ها و قیمت را به شما نشان می دهد.

شرکت هایی که طراحی اپلیکیشن را انجام می دهند نیز برای انتشار در وب سایت ها از اسکیما استفاده می کنند.

اسکیما ویدیو

بررسی محتوای ویدئویی به مراتب سخت تر از محتوا های چندرسانه ای دیگر و متنی برای موتور های جست و جو است از این رو تاثیر اسکیما در سئو ویدئو بسیار زیاد است و بهترین روش برای کمک به موتور های جست و جو برای شناخت و درک محتوای ویدئویی است.

اسکیما اشخاص

زمانی که نام یک فرد مشهور و یا شناخته شده را سرچ می کنید این اسکیما یک بیوگرافی کامل از او متشکل از عکسو تاریخ تولد و .. نشان می دهد. به این نوع از اسکیما ها ، اسکیما اشخاص گفته می شود. شما همچنین می توانید برای خودتان نیز اسکیما اشخاص بسازید.

اسکیمای سوالات متداول (FAQ)

این اسکیما هم یکی از مرسوم‌ترین مواردی است که استفاده می‌شود. نمایش پرسش‌های متداول نشان می‌دهد کاربران بیشتر چه سوالاتی پرسیده‌اند و چه جواب‌هایی دریافت کرده‌اند.

استفاده از اسکیمای سوالات متداول با وجود اینکه استاندارد نسبتا جدیدی است اما به سرعت مورد استقبال مدیران سایت‌ها و کاربران قرار گرفت. دلیل این موضوع نحوه نمایش متفاوت آن در نتایج گوگل است.

اسکیمای دستور پخت

این اسکیما هم برای صفحات شامل دستور پخت غذا استفاده می‌شود که ریچ اسنیپت این دستور را نشان می‌دهد. با اینکه گوگل فقط به نام دستور طبخ غذا نیاز دارد ولی می‌توانید دو گزینه از موارد زیر را استفاده کنید:

زمان آماده‌سازی، زمان پخت، زمان کل یا مواد لازم
تصویر
اطلاعات غذایی
بررسی

اسکیمای رویداد

این اسکیما اطلاعات بیشتری چون تاریح برگزاری، موقعیت مکانی و قیمت را به رویدادهایی چون کنسرت، همایش، وبینار، جشنواره و… اضافه می‌کند.

اسکیمای مقالات

همان‌طور که مشخص است این اسکیما برای بلاگ‌پست‌ها و اخبار به کار می‌رود. این روش کمک می‌کند تا درک محتوای شما برای موتورهای جستجو خیلی ساده‌تر شود.

اسکیمای بردکرامبز

اگر با بردکرامبز آشنایی داشته باشید، در واقع نمایش مسیر یک صفحه است. اسکیمای این بخش نیز لینک‌های مسیر از صفحه اصلی تا صفحه موردنظر را نشان می‌دهد که آخرین لینک است. این کار به کاربران کمک می‌کند تا موقعیتشان را ببینند و باعث کاهش نرخ پرش هم می‌شود.

فایده استفاده از کدهای اسکیما چیست؟

مهم ترین فایده استفاده از کد های اسکیما در وب سایت افزایش میزان بازدید و تعداد کلیک ها می باشد. شاید این سوال برای شما پیش یاید که چگونه این اتفاق می افتد؟

حتما تابه حال برای شما پیش آمده که مطلبی را در گوگل سرچ کرده اید و یک سری سوالات متداول در ارتباط با موضوع خود و پاسخ های آن به شما نمایش داده شده است. آیا می دانید این سوالات چگونه ایجاد شده اند؟

سایتی که نتایج در پایین آن نشان داده می شود، با استفاده از کدهای اسکیما این سوالات و پاسخ ها را ایجاد کرده است. دیدن این پرسش و پاسخ ها کاربران را ترغیب می کند تا وارد سایت شما شوند؛ با استفاده از این فرصت ویژه می توانید به راحتی نرخ کلیک یا CTR خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

یکی دیگر از فواید استفاده از کدهای اسکیما تاثیر مستقیم آن بر رتبه بندی سایت در موتور جست و جوی گوگل می باشد. این موتور جستجو با استفاده از ریچ اسنیپت ها و وجود لینک در گراف دانش وب سایت شما را نسبت به سایر رقبا برتر شناخته و جایگاه بالاتری به شما اختصاص می دهد؛ این نکته باعث جذب کاربران بیشتر به سایت می شود.

 

 

اشتراک گذاری

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x