12 تکنیک خطرناک سئو کلاه سیاه
سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO)
سئوی کلاه سیاه در نقطه مقابل سئوی کلاه سفید قرار دارد. این نوع سئو شامل راهکارهایی کاملاً غیرقانونی و غیرطبیعی از نظر موتورهای جستجو است. با پیادهسازی این روشها، اگرچه میتوان در مدت زمانی بسیار کمتر نسبت به روشهای طبیعی در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) حضور پیدا کرد، اما ریسک زیادی نیز در این روشها وجود دارد. گوگل رسماً و طی بیانیههای متعددی که منتشر کرده است، استفاده از این روشها را ممنوع و برخلاف قوانین خود اعلام کرده است و متذکر شده که هر سایتی که این قوانین را زیر پا بگذارد شامل جریمههای سنگین گوگل و در موارد حاد، حذف از تمام صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل میشود.
اما با این حال وبسایتهای متقلب زیادی هستند که روشهای دور زدن قوانین گوگل را پیدا کرده و در حال سوءاستفاده کردن از این روشها هستند. گوگل با بروزرسانی الگوریتمهای خود در فواصل زمانی مختلف و مسدودسازی روشهای جدید سئوی کلاه سیاه، صدها و هزاران سایت متقلب را شناسایی میکند.
از بارزترین تکنیکهای مورد استفاده در سئوی کلاه سیاه میتوان به مواردی همچون استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی یا Keyword Stuffing، استفاده از کلمات و برچسبهای غیرمرتبط با محتوا، استفاده از متون یا لینکهای مخفی، تکنیک موسوم به پنهان کاری یا Cloacking، استفاده از محتوای تکراری و … اشاره کرد.
تکنیک خطرناک سئو کلاه سیاه
1. خرید لینک
مت کات متخصص سئو بیان می کند:
“اکثریت افراد برای اینکه بتوانند لینک های ورودی بیشتری بگیرند و سریع تر در صفحات اول قرار بگیرند، اقدام به خرید لینک می کنند.” این یکی از بدترین تکنیک های سئو کلاه سیاه است که متاسفانه سایت های بزرگ هم استفاده می کنند.
مالکان سایت فکر می کنند که با خرید لینک، می توانند سایت خود را سریعتر بالا بیاورند و در همان رتبه بمانند و همچنین دیگر لازم نیست بابت تولید محتوا کلی هزینه کنند اما باید بگوییم، خرید لینک یکی از موارد سئو کلاه سیاه است و گوگل امروزه به افرادی که می خواهند با دورزدن قانون، سایت خود را بهینه نمایند، شدید برخورد خواهد کرد.
2. نظرات هرزنامه
حتما تا به حال مشاهده کرده اید که افرادی زیر پست های شما کامنت گذاری می کنند یا لینک های سایت خود را قرار می دهند که از نظر محتوا و موضوع هیچ ارتباطی با سایت شما ندارند. همچنین ممکن است که خود شما این کار را انجام بدهید. باید گفت چنین کامنت هایی را ” کامنت اسپم” می گویند که یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که افراد اغلب فکر می کنند، برروی سایت تاثیر مثبت دارد.
اول اینکه اصولا سایت ها، لینک های ورودی به دیگران به صورت noopener noreferrer nofollow در می آورند که این یعنی ، هیچ تاثیری این بک لینک بروی رتبه سایت شما ندارد و حتی ممکن است که باعث جریمه سایت شما هم گردد.
همچنین اگر شما کامنت های بلاگ سایت خود را بدون بررسی تایید کنید که نمایش داده شود، ممکن است که لینک های اسپم و مخرب قرار بگیرد که این مساله تاثیر منفی برروی سایت شما خواهد گذاشت و همچنین باعث می شود که جلوه بلاگ شما در بین بقیه کاربران تخریب گردد..
3. استفاده از محتوای کپی شده
راحت ترین و ارزانترین روش برای افزایش رتبه وب سایت، تولید محتوای ناب است. موتورهای جستجو به محتوای ناب اهمیت زیادی میدهند و استفاده از محتوای کپی شده را بدترین نوع سئو کلاه سیاه در نظر می گیرند.
محتوای کپی شده علاوه براینکه می تواند باعث جریمه سایتتان گردد و رتبه آن را تحت تاثیر قرار دهد، هویت و اعبتار شما را بین کاربرانتان خراب خواهد کرد. البته اگر قرار است که از محتوا سایتتان را دوباره به کار ببرید ( برای مثال مقاله قدیمی را به درخواست کاربران باز دوباره در سایت تان قرار دهید)، بهتر است که از تگ canonical استفاده کنید.
4. دوباره عبارت بندی کردن مقاله ها
دوباره عبارت بندی کردن مقاله در واقع شبیه همان محتوای کپی شده می باشد. این کار یک دزدی ادبی محسوب می شود و فرق آن با محتوای کپی شده این است که عبارتها را جابجا می کنند تا خیلی شبیه مقاله اصلی به نظر نرسد ولی باید گفت که الگوریتم گوگل خیلی باهوش است و سریعا از روی عبارت خاص می تواند مطلب اصلی را از فرعی تشخیص دهد و دزد آن را جریمه کند.
یک تکنیک سئو کلاه سیاه ریز است که خیلی فکر می کنند در آن زرنگ هستند.
5. پنهان کردن متن
پنهان کردن متن یک تکنیک فریب دهنده است که آن را به عنوان سئو کلاه سیاه می شناسند. در این تکنیک، مدیر سایت یا مسئول محتوا، متنی را می نویسد که برای کاربران قابل نمایش نیست و فقط موتورهای جستجو می توانستند آن را مشاهده کنند. البته امروزه دیگر موتورهای جستجو متوجه این مطلب می شوند و سریعا سایت را جریمه می کنند.
6. Doorway page
در واقع این صفحه، به عنوان صفحه پرش یا پل شناخته می شود که برای کلمه کلیدی مورد هدف کاملا بهینه شده است و از نظر محتوا ارزش آنچنانی ندارد و هدف آن فقط ارسال کاربر از این صفحه به دیگر صفحاتی است که هیچ ارتباطی با عبارت مورد جستجو کاربر ندارد.
در این تکنیک سئو کلاه سیاه، در این صفحه عباراتی به صورت لینک شده نوشته می شوند که کاربر به دنبال آن ها می باشد.
7. به کار بردن زیاد کلمات کلیدی
این تکنیک که قبلا خیلی کاربردی بود، امروزه نه تنها هیچ کاربردی ندارد بلکه باعث جریمه سایت می شود. گوگل برای هر کلمه کلیدی یک چگالی مصرف تعیین کرده است که بین 1 تا 3 درصد در هر صفحه می باشد. به کار بردن زیادی آن، باعث می شود که گوگل گمان کند، شما قصد دارید با این روش تمام ترافیک را به سمت خود جذب کنید و هیچ محتوای باارزشی ندارید، از این رو سایتتان را جریمه خواهد کرد و شما را جزو استفاده کنندگان سئو کلاه سیاه قرار می دهد.
فرق این مورد با cloaking این است که در پنهان سازی شما می توانید کدهای جاوا اسکریپت را هم مخفی کنید ولی در محتوای غیر قابل مشاهده، فقط متن ها پنهان می شود. به هرحال هر دو جز تکینک سئو کلاه سیاه تلقی می شود.
8. ریدایرکت های یواشکی
به طور کل ریدایرکت کردن یعنی فرستادن یک کاربر به یک آدرس URL متفاوت از چیزی که در ابتدا روی آن کلیک کرده است. سئو کلاه سیاه از این ریدایرکتها برای هدفی دیگر استفاده میکند. مانند مخفیکاری که در قسمت قبل توضیح دادیم، Black hat SEO میتواند موتورهای جستجو را به یک صفحه منتقل کند و سایر کاربران را به صفحهای دیگر ریدایرکت نماید.
برای مثال یک صفحه با آتوریتی بالا را فقط برای موتورهای جستجو به آدرس صفحهای نامرتبط ریدایرکت میکند تا رتبه آن در نتایج گوگل افزایش یابد. این در حالی است که ریدایرکت 301 میتواند باعث انتقال بخش زیادی از آتوریتی یک صفحه به صفحهای دیگر شود. به بیان دیگر، کسی که روشهای سئو کلاه سیاه را به کار میبرد، از ریدایرکتها برای دستکاری کردن نتایج جستجو استفاده میکند.
ریدایرکتها فقط باید برای هدفی استفاده شوند که برای آن ساخته شده اند. زمانی که قرار است آدرس یک دامنه را تغییر بدهید یا دو محتوا را در یک صفحه یکپارچه کنید. همچنین ریدایرکتهای مبتنی بر جاوا اسکریپت در بعضی شرایط خاص قابل قبول است
مثلاً در لینکدین زمانی که وارد حساب کاربری خود میشوید، نسخۀ کاملِ پروفایل سایر کاربران را به شما نشان میدهد. در غیر این صورت شما نسخه پابلیک پروفایلها را میبینید. از طرف دیگر، sneaky redirects دستورالعملهای موتورهای جستجویی چون گوگل و یاندکس را زیر پا میگذارند و باید از آن ها دوری کنید.
9. اسپم شبکه رسانه اجتماعی
همانند اسپم نظرات اسپم شبکهیابی اجتماعی نیز یک روش کلاه سیاه است. زمانیکه شما تصمیم به استفاده از شبکهها به منظور تبلیغات میگیرید بهتر است که از اسپم یا همان هرزنامهها پرهیز کنید. بهترین تبلیغها از مجراهای مناسب برای تبلیغات استفاده میکنند. تبلیغات عالی جایی که نباید ایجاد مزاحمت نمیکنند.
اسپم به معنای نشان دادن بارها و بارها تبلیغهایتان میباشد. اسپم دوست دارد که خوانندگان را آزار دهد. این باعث نمیشود که آنها به وبسایت یا محصول شما جلب شوند.
10. عوض کردن صفحات
این روش برای عوض کردن صفحه صفحهای میسازد که در گوگل برای یک عبارت جستجو شده دارای رنک خوبی است. آنها صفحه را با محتوایی که به عبارت جستجو شده ربط ندارد عوض میکنند. این تمام محتواهای خوبی که گوگل برای داشتن رنک خوب استفاده میکرده را از بین میبرد. این کار محتوا را با یک محتوای جدید جایگزین میکند. محتوای جدید هم به آن خوبیها نیست. همچنین احتمال کمی هست که کاربر روی لینک کلیک کند.
11. سرقت دامنه
هرکسی گاهی دچار اشکالات تایپی میشود. استفاده از اشتباهات تایپی برای هدایت کردن کاربران به یک سایت دیگر خبیثانه است.
فرض کنید که قرار است به سایت yahoo.com بروید اما تصادفا yahooo.com را تایپ میکنید. این یک اشتباه خیلی ساده است، اما افراد بدجنس میتوانند عمدا یک دامنه با یک o اضافه آخر آن خریده باشند.
خوشبختانه دارندگان واقعی yahoo.com دامنه yahooo را نیز خریدهاند، لذا به جای دیگری هدایت نمیشوید. سارقان دامنه این خطاها را پیش از اینکه دارندگان دامنه متوجه شوند پیدا میکنند.
بیشتر افرادی که دارای وبسایت هستند تمام دامنههایی که دارای هجی اشتباه نام سایتشان است را نخریدهاند. افراد بدجنس نیز ممکن است چنین نامهای اشتباهی را بخرند. این دامنهها بعدها به منظور گول زدن افراد به خرید از آنها منجر میشود تا پسوردهایشان را سرقت کنند، ویروسی را بخش کنند و یا اهداف دیگری را پیش بگیرند.
یک شخص در سئو ممکن است نام اشتباه هجی شده دامنهای را امتحان کند تا به سایت آنها هدایت شود. این باعث میشود که سایت بازدیدکنندگان بیشتری دریافت کند. در عین حال بعضی از افراد نیز گیج میشوند و از دستشان خشمگین میشوند، این بازدیدکنندگان آن بازدیدکنندگان مورد هدف شما نیستند.
12. سوء استفاده از دادههای ساختاردهی شده
دادههای ساختاردهی شده را به نام ریچ اسنیپتها هم نیز میشناسند و به شما امکان تغییر نوع نمایش محتوایتان در صفحات نتایج موتور جستجو را میدهد و باعث میشود که محتوای شما با محتوای رقبا تمایز داشته و در صفحات وب دارایی بیشتری را در اختیارتان قرار میدهد.
شما میتوانید دادههای ساختاردهی شده را به صفحهای که یک پادکست، دستور پخت، کتاب و دیگر خدمات و محصولات را نشان میدهد بیافزایید. Schema Markup یکی از مشهوترین انواع دادههای ساختاردهی شده است.
سئو کلاه سیاه شامل اطلاعات نادقیقی در دادههای ساختاردهی شده است تا موتورهای جستجو و کاربران را گول بزند. برای مثال، کسی که سئو کلاه سیاه را امتحان میکند ممکن است از یک سایت بازبینی تقلبی به خودش 5 ستاره بدهد و دادههای ساختاردهی شده را اضافه کند و لذا در صفحات نتایج جستجو ظاهر شود. این روش بسیار پرخطر است چرا که موتورهای جستجویی همچون گوگل کاربران را تشویق به ریپورت کردن وبسایتهایی میکند که از دادههای ساختاردهی شده سوء استفاده کردهاند.