18 تکنیک سئوکلاه سفید

18 تکنیک سئوکلاه سفید

18 تکنیک سئوکلاه سفید

سئوی کلاه سفید (White Hat SEO)

سئوی کلاه سفید مجموعه تکنیک‌های استاندارد و اصولی در بحث سئو می باشد که تمرکز اصلی آن‌ها بر روی جذب هدفمند و واقعی کاربران در بهترین و ایده‌آل ترین حالت ممکن می باشد.

با این تعریف ساده می‌توان فهمید که سئوی کلاه سفید بهترین نوع سئو است که در نتیجه آن، شما به عنوان یک صاحب سایت به صورت همزمان رضایت مخاطبین و همچنین رضایت موتورهای جستجو را جلب می کنید.

کسب رضایت کاربران به صورت خودکار به منزله کسب رضایت موتورهای جستجو می باشد.

در سئوی کلاه سفید ملاک اصلی، بهبود عملکرد و بهینه‌سازی یک سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو از روش‌های استاندارد و پیشنهادی می باشد.

برخی از مهمترین این روش‌ها استفاده قانونی و طبیعی از کلمات کلیدی، بک لینک‌ها، لینک‌دهی‌های داخلی و خارجی، تمرکز بر بحث تولید و بازاریابی محتوا و در نهایت جذب ترافیک ارگانیک و افزایش رتبه سایت به صورت طبیعی می باشد.

روند فرآیندهای سئوی کلاه سفید اگرچه طولانی‌مدت است اما نتایج حاصل از آن تقریباً همیشگی هستند.

در ضمن، راهکارهایی که از طریق این نوع سئو اعمال شوند، شامل جرایم آنلاین موتورهای جستجو نمی‌شوند. همین مسئله باعث می‌شود تا تجارت اینترنتی شما با کمترین درصد خطر روبه‌رو شود. بنابراین می‌توانید به همین خاطر، حمایت طبیعی موتورهای جستجو را نیز در اختیار داشته باشید.

بهترین تکنیک‌های سئوی کلاه سفید‌

18 تکنیک سئوکلاه سفید
18 تکنیک سئوکلاه سفید

1. تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب هدفمند آن‌ها

اولین و مهمترین چیزی که سایت شما را به درستی به موتورهای جستجو و در کنار آن به مخاطبین معرفی می‌کند، کلمات کلیدی هستند. همواره سعی کنید از کلمات کلیدی مرتبط، تحقیق شده و تأثیرگذار استفاده کنید. همچنین سعی نکنید فقط روی یک کلمه کلیدی خاص مانور دهید.

در این مورد انعطاف به خرج داده و روی کلمات کلیدی مختلف و ترند تمرکز کنید. اما به هر حال برخی از کلمات کلیدی نیاز به توجه بیشتری دارند.

2. تولید محتوای تخصصی و باکیفیت

محتوا رابطه مستقیم و بسیار تنگاتنگی با بحث سئو و بهینه‌سازی کلی یک سایت دارد. بدون حضور محتوا و یا انتشار محتوای فاقد کیفیت لازم، تمام فرآیند کمپین سئوی شما کوچک‌ترین ارزشی نخواهد داشت.

تولید و سرمایه‌گذاری روی محتوای خوب، به خودی خود می‌تواند راهکاری فوق‌العاده مؤثر برای بحث سئوی سایت شما باشد. تولید محتوای انحصاری احتمالاً مفیدترین ابزار به منظور جذب رتبه و افزایش بازدید سایت به صورت طبیعی است. همچنین سعی کنید هرازگاهی روی مطالب و مقالات بلند نیز تمرکز کنید.

نتایج نشان می‌دهند شانس حضور شما در صفحات اولیه نتایج موتورهای جستجو با انتشار مقالات بلند بسیار بیشتر از حالت عادی خواهد بود. چرا که یکی از فاکتورهای کیفیت یک مطلب و تراکم کلمات کلیدی در آن، به مقدار آن محتوا بستگی دارد.

3. تمرکز بر On-Page SEO و Off-Page SEO

On-Page SEO یا همان سئوی داخلی مجموعه مباحث و راهکارهایی است که به بهینه‌سازی اصولی و استاندارد صفحات موجود در یک سایت برای حضور در صفحات نتایج موتورهای جستجو می‌پردازد.

مبحث دیگری نیز با نام Off-Page SEO یا سئوی خارجی وجود دارد که تلاش آن ارتقاء جایگاه کلی سایت در سطح وب می‌باشد.

درواقع On-Page SEO به بهینه‌سازی صفحات داخلی یک سایت برای کسب رتبه مربوط می‌شود، در حالی که Off-Page SEO شامل تکنیک‌های دیگری است که با کمک آن‌ها می‌توان به بهبود و افزایش شهرت نام تجاری پرداخت.

سئوی داخلی شامل مواردی همچون کیفیت محتوای صفحات، کلمات کلیدی و مرتبط بودن آن‌ها، کیفیت و بهینه‌سازی ساختار طراحی صفحات از جمله تگ‌های Title Tag، Header Tag، متون جایگزین برای عکس‌ها (Alt Text)، توضیحات متا، ساختار آدرس صفحات (URL)، لینکدهی‌های داخلی و … می‌شود.

در حالی که سئوی خارجی شامل مواردی مثل بک‌لینک‌ها، اعتبار دامنه، لینکدهی‌های خارجی، استفاده از ابزارها یا شبکه‌‌های اجتماعی و مسائلی از این قبیل می باشد.

در بحث تکنیک‌های سئو، On-Page SEO اولویت بیشتری دارد.

4.کوتاه و خوانا بودن آدرس صفحات (URL)

شاید خیلی اینطور به نظر نرسد اما URL یا همان لینک آدرس صفحات سایت شما می‌توانند تأثیر بسزایی در سئوی سایت شما داشته باشند. بهترین پیشنهاد استفاده از آدرس‌های کوتاه و در عین حال خوانا است.

به نکات زیر توجه کنید :

  • تا حد امکان آدرس صفحات را ساده و کوتاه بنویسید.
  • حتماً از کلمه کلیدی مرکزی در URL استفاده کنید.
  • فقط از حروف، کلمات و معادل‌های انگلیسی در آدرس صفحات استفاده کنید و از درج حروف و کلمات فارسی در این بخش بپرهیزید.
  • به هیچ وجه از فاصله (Space) برای درج فاصله بین کلمات استفاده نکنید و به جای آن فقط از خط فاصله ( – ) یا همان دش استفاده کنید.
  • از استفاده از کاراکترهای پیچیده خودداری کنید.
  • قسمت‌های اضافی در URL را از بخش تنظیمات CMS خود حذف کنید تا بعد از آدرس سایت فقط آدرس مطلب یا صفحه مورد نظر درج شود.

5. استفاده از تگ‌ های هدینگ در بخش تولید محتوای متنی و کدهای سایت

تگ‌ها به عنوان سرتیترهای اصلی استفاده می‌شوند. استفاده از تگ‌های هدینگ (Heading Tags) نه تنها به زیبایی و مرتب بودن یک مطلب و بخش‌بندی استاندارد آن کمک می‌کند، بلکه این مورد یک پارامتر مهم برای ربات‌های گوگل به منظور رتبه دادن به صفحات سایت‌ها می باشد.

این تگ‌ها همچنین در کدهای HTML و سورس قالب سایت نیز قابل استفاده هستند. مطمئن شوید که عنوان اصلی سایت شما با تگ H1 در کدها ثبت شده باشد.

6. بروزرسانی محتوای قدیمی

محتوایی که از تاریخ انتشار آن‌ها چند سالی می‌گذرد، در اغلب موارد نیاز به بروزرسانی دارند. شما باید مطالب مهمی که پیشتر منتشر کرده‌اید را به صورت مستمر و طی بازه‌های زمانی مختلف (برای مثال هر یک سال یک بار) بررسی کرده و آن‌ها را با آخرین اطلاعات مرتبط به‌روز کنید.

در این حالت آن مطلب باید به صورت کامل بازنویسی شود و یا مطلبی جدید از آن موضوع درج شود. اگر چنین کاری کنید و مطلب قبلی را حذف نکنید ممکن است مرتکب یکی از سوءاستفاده‌های سئوی کلاه سیاه با عنوان درج مطالب تکراری ‌شوید. بنابراین باید طبق اصولی خاص، مطلب قبلی را حذف کرده و آن را به محتوای جدید جایگذاری کنید.

7. درج محتوای چندرسانه‌ای

فایل‌های چندرسانه‌ای مثل تصاویر و اینفوگرافی‌ها، فایل‌های صوتی و ویدئو کلیپ‌ها می‌توانند تأثیر شگفت‌انگیزی در بهبود شرایط سئوی سایت شما داشته باشند.

البته بهتر است قبل از تولید این نوع محتوا اطلاعات تکمیلی مناسبی از آن‌ها داشته باشید. به عنوان مثال می‌توانید در بحث ویدئو مارکتینگ با تهیه ویدئو و انتشار آن در وب‌سایت و دیگر سرویس‌دهنده‌های ویدئویی نه تنها به افزایش رتبه و بازدید سایت بپردازید، بلکه نام تجاری خود را نیز مستحکم خواهید کرد.

8. افزایش سرعت بارگذاری سایت

چند وقت پیش گوگل صراحتاً اعلام کرد که سرعت بارگذاری یک سایت، حالا یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی به حساب می‌آید.

بنابراین می‌توان دریافت که این فاکتور، یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های سئوی کلاه سفید است. روش‌های تخصصی و عمومی زیادی برای این کار وجود دارند. یکی از این راهکارها استفاده از سیستم CDN به منظور بهینه‌سازی و افزایش سرعت سایت است.

9. بهینه‌سازی تصاویر موجود در صفحات سایت

تصاویر اولین چیزهایی هستند که نگاه کاربران را به خود جلب می‌کنند. بدیهی‌ست که باید در انتخاب این تصاویر دقت زیادی به خرج داد. اما استفاده از آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش حجم کلی صفحات سایت شده و در نتیجه، حجم سایت زیاد شده و سرعت بارگذاری آن کاهش یابد.

خب در این صورت چه کاری باید انجام داد؟ باید تصاویر بهینه‌سازی شوند. اگرچه بهینه‌سازی تصاویر به صورت آفلاین و با نرم‌افزارهای کامپیوتری قابل انجام است، اما اگر حجم تصاویر شما بالا باشد و یا دسترسی لازم به نرم‌افزارهای کامپیوتری را نداشته باشید چطور؟ خوشبختانه با پیشرفت صنعت وب، ابزارهای آنلاین گوناگونی عرضه شده‌اند که در این مورد به شما کمک خواهند کرد.

18 تکنیک سئوکلاه سفید
18 تکنیک سئوکلاه سفید

10. لینک‌ سازی‌های داخلی و خارجی

از مهمترین فاکتورهای سئوی کلاه سفید، لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی است. هر دو نوع از این لینکدهی‌ها مزایای خاص خود را دارند. اما اگر این لینک‌ها را به صورت هدفمند ایجاد کنید، نتیجه مؤثر آن را در افزایش رتبه و بازدید سایت خود خواهید دید.

لینک‌سازی داخلی یعنی درج لینک دیگر مطالب و دیگر صفحات سایت خودتان در یک مطلب و لینک‌سازی خارجی یعنی در محتوای مطالب خود و یا صفحات دیگر سایتتان، اقدام به لینک دادن به منابع معتبر و مرتبط با موضوع محتوا کنید.

چنین لینک‌هایی به ویژه اگر به منابع شناخته‌شده مربوط باشند، اعتبار صفحات شما را افزایش می‌دهند.

11. استفاده از ابزارهای کاربردی گوگل

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی مهمترین منبعی است که می‌تواند به ما در زمینه بهبود و بهینه‌سازی سایتمان کمک کند. کمپانی گوگل با ارائه ابزارهایی جامع و حرفه‌ای به یاری وب‌مسترها شتافته است. درک صحیح از این ابزارها و یادگیری چگونگی استفاده از آن‌ها، هزاران وب‌سایت ساده را به پربازدیدترین سایت‌های آنلاین تبدیل کرده است.

12. استفاده از شبکه‌های اجتماعی 

استفاده مناسب و تلفیق به موقع محتوای منتشر شده در سایت با شبکه‌های اجتماعی، تکنیک دیگری است که در سئوی کلاه سفید به انجام آن توصیه می‌شود. در همین راستا یکی از پیشنهادهایی که بازخورد مناسبی نیز دارد، استفاده از دکمه‌های به اشتراک گذاری شبکه‌های اجتماعی در مطالب سایت است. شما با فراهم کردن چنین قابلیتی، شانس نمایش محتوای سایت خود را بسیار بیشتر می‌کنید؛ چرا که کاربران اشتراک گذاری محتوای مورد علاقه خود را زیاد انجام می‌دهند.

13. حذف یا ویرایش لینک‌های خراب (Broken Links)

رسیدگی به لینک‌های قدیمی و بازرسی شرایط آن‌ها، یکی دیگر از نکات توصیه شده برای داشتن یک کمپین سئوی کلاه سفید موفق است. جالب است بدانید که این مسئله اگرچه به ظاهر مسئله خیلی مهمی به نظر نمی‌رسد و اغلب وب‌مسترها به آن توجه نمی‌کنند،

اما لینک‌های سایت شما اگر مشکل داشته باشند، شما نه تنها یک کمپین سئوی خوب را تحت خطر جدی قرار می‌دهید، بلکه ممکن است به خاطر ارائه لینک‌های خراب در موتورهای جستجو، متهم به استفاده از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه شوید. بنابراین اجازه ندهید که این مسئله ساده زحمات شما را به راحتی به مرز نابودی بکشاند.

14. راه اندازی نقشه سایت (Sitemap)

نقشه سایت یا سایت مپ یکی از ابزارهای بسیار مهم در زمینه بهینه‌سازی سایت‌ها از نظر موتورهای جستجو است. نقشه یک سایت همانطور که از نامش مشخص است، یک چارت مشخص و دسته‌بندی شده از بخش‌های اصلی یک سایت است که به ربات‌های موتورهای جستجو و ابزارهای آنلاین دیگر اجازه دسترسی سریع به دسته‌بندی‌های اصلی را می‌دهد.

مطمئن شوید که سایت مپ خود را به درستی ایجاد کرده باشید. اگر نمی‌دانید چطور این کار را باید انجام داد بهتر است از یک متخصص وب کمک بگیرید.

15. استفاده از بک لینک‌های باکیفیت

بک لینک‌ها یکی دیگر از راه‌های اصلی و طبیعی برای هدایت ترافیک و بازدیدهای واقعی به سایت‌ها می‌باشند و همواره استفاده به جا از آن‌ها توصیه شده است. بک لینک‌ها درواقع لینک‌هایی هستند که در منابع دیگر (سایت‌های دیگر) برای سایت شما ایجاد شده اند.

به عبارت ساده‌تر، بک لینک یعنی لینک صفحات سایت شما در سایت‌های دیگر درج شده باشد. برای اینکه به صورت طبیعی و تأثیرگذار بک لینک بگیرید دو راه اصلی پیش رو دارید :

  • راه اول: محتوای با کیفیت و بسیار جذاب تهیه کنید تا مانند یک منبع عمل کرده و لینک مطلب مورد نظر شما در دیگر سایت‌ها درج شود. از این طریق شما صدها و هزاران بازدید منحصر به فرد و طبیعی و البته به صورت رایگان و بدون هزینه دریافت خواهید کرد.
  • راه دوم: اگر کیفیت محتوای منتشر شده شما به اندازه کافی عالی نیست، می‌توانید با سفارش تبلیغات به منابع معتبر و یا درخواست کردن به منظور تبادل لینک، از دیگر وب‌مستران بخواهید تا لینک مطالب یا مقالات شما را در سایت خود قرار دهند و در ازای آن مبلغی دریافت کرده و یا لینک تبلیغ آن‌ها نیز در سایت شما قرار بگیرد.

16. بررسی مستمر وضعیت رقبا

همیشه و همواره رقبایی وجود دارند که در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند. زیر نظر داشتن رقبا باعث می‌شود تا اگر احیاناً شما از ترند خاصی عقب افتاده باشید بتوانید متوجه آن شوید. هرچقدر هم که به کیفیت کاری خود مصمم هستید، بررسی محتوا و نوع عملکرد دیگر سایت‌ها خالی از لطف نیست.

بنابراین سعی کنید در بازه‌های زمانی مشخص فرصتی را برای آنالیز و مشاهده رفتار سایت‌های رقیب در نظر بگیرید. در ضمن چنین چیزی به جز اینکه شما را از آخرین جریانات مرتبط با زمینه کاریتان مطلع می‌کند، احتمال اینکه باعث شود تا شما مشکلات و ایرادات احتمالی خود را کشف کنید نیز افزایش می‌دهد.

17. ساخت و مدیریت انجمن‌ها

در سئوی کلاه سفید، توصیه شده است تا مبحث ساخت انجمن (Forum) که حالا یک نوع بازاریابی مجزا شناخته می‌شود را جدی بگیرید. انجمن یا به اصطلاح انجمن گفتگوی یک سایت می‌تواند یک بخش جداگانه و یا یک زیردامنه (Subdomain) روی سایت اصلی باشد. با راه‌اندازی این بخش، فرصت خیلی خوبی برای کسب بازدیدهای طبیعی کاربران فراهم می‌کنید.

کافیست مدتی را برای پر و بال دادن و پر کردن محتوای کافی در انجمن‌ها زمان بگذارید. اما بعد از مدتی و با افزایش تعداد کاربران ثبت نام شده و همچنین به کارگیری مدیران و افراد با سابقه در این زمینه (که اغلب آن‌ها بدون هزینه در چنین انجمن‌هایی فعالیت می‌کنند) دیگر می‌توانید خود را تا حد زیادی کنار بکشید. چرا که بعد از این مورد، انجمن شما در دست کاربران زیادی قرار گرفته و خود کاربران با ایجاد مباحث و تاپیک‌های مختلف و ارسال و دریافت بازخوردهای یکدیگر، به کسب رونق انجمن شما کمک خواهند کرد.

18. بهینه‌سازی موبایل

این روزها چاره‌ای جز اینکه همه تجارت خودمان را برای کاربران موبایلی بهینه‌سازی کنیم نداریم. قبل از هر چیزی، شروع یک تجارت اینترنتی مناسب که با صنعت موبایل‌های هوشمند امروزی همگام باشد، داشتن یک وب‌سایت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو (Responsive) است. اگر چنین سایتی ندارید پس به دنبال دلایل دیگر برای عدم موفقیت خود نباشید. حداقل چیزی که برای شروع لازم است یک سایت کامل و واکنش‌گرا می‌باشد.

گوگل با تأکید بر این موضوع، به طور پی در پی اهمیت بالای توجه به کاربران موبایلی را به وب‌مستران گوشزد کرده است. بهینه بودن یک سایت از نظر موبایل مارکتینگ، یک فاکتور مستحکم در زمینه سئوی کلاه سفید به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x