تعریف دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیتهای بازاریابی میشود که از طریق بستری به نام اینترنت صورت میپذیرد.
مشاغل از کانالهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل و سایر وبسایتها برای ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی خود استفاده میکنند.
نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکتها چیست؟
بازاریابی سنتی به این صورت است که تبلیغات به صورت چاپی، ارتباط تلفنی با مشتریان یا به صورت فیزیکی و حضوری انجام میشود، اما نقطه مقابل آن بازاریابی دیجیتال کاملا به صورت آنلاین و الکترونیکی رخ میدهد.
این بدان معناست که شرکتها و برندها امکانات بسیار بیشتری برای دسترسی به مشتریان بیشتر از جمله ایمیل، ویدئو، شبکههای اجتماعی و موتورهای جستجو در اختیار دارند.
در تمام مراحل دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) آگاهی از برند حرف اول و آخر را میزند و یک اصل به شمار می رود.
در دنیای آنلاین امروز، تمام کسب و کارها وبسایت دارند و داشتن وبسایت را از واجبات کسب و کار خود میدانند. حتی اگر وبسایت نداشته باشند، سعی میکنند تا در شبکههای اجتماعی یا دیگر کانالها حضور پررنگی داشته باشند.
محتوای دیجیتال و بازاریابی آن به قدری در میان کسب و کارها رایج است که اکنون مصرف کنندگان از کسب و کارها انتظار دارند تا یکی از ابزارها دیجیتال را در اختیار داشته باشند و بسیاری از کسب و کارها این ابزارها را راهی برای جلب اعتماد مشتری میدانند.
اگر بخواهیم به صورت خلاصه در مورد اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای شرکتها بگوییم، به عنوان یک مالک کسب و کار برای اینکه در بازار و در میان رقبا بتوانید خود را برجستهتر کنید، باید در پروسه استخدام خود به افراد ماهر در دیجیتال مارکتینگ اهمیت دهید و از ترفندها و علم دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار خود استفاده کنید.
با اینکه بازاریابی دیجیتال روشها و استراتژیهای بسیاری برای انجام پیش روی شما قرار داده است، اما با این حال میتوانید خلاقیت به خرج دهید و سراغ روشهای نوین و همچنین مواردی بروید که باقی کسب و کارها از آن نتیجه گرفتند.
با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، میتوانید از ابزارهایی مانند داشبورد تجزیه و تحلیل برای نظارت بر موفقیت و بازگشت سرمایه در کمپینهای خود استفاده کنید و بیشتر از آنچه میتوانید با یک محتوای تبلیغاتی سنتی – مانند بیلبورد یا تبلیغ چاپی به دست آورید، بهره ببرید.
انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
در ادامه خلاصهای از انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را توضیح خواهیم داد.
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
کل آنچه در سئو و یا بهینه سازی موتورهای جستجو انجام میشود برای “رتبه بندی” بالاتر در صفحات نتایج موتور جستجو است و در نتیجه میزان بازدید ارگانیک (یا رایگان) وبسایت شما افزایش مییابد. کانالهایی که از سئو بهرهمند میشوند شامل وبسایتها، وبلاگها و اینفوگرافیکها میشوند.
برای اینکه رتبه وبسایت خود را افزایش دهید، چندین روش وجود دارد که همه در پروسه سئو قرار میگیرند. این روشها شامل موارد زیر میشود:
سئو داخلی یا On-page: این روش سئو به طور خاص بر روی تمام محتواهای وبسایت در تمام صفحات انجام میشود. با تحقیق روی کلمات کلیدی و میزان جستجوی آنها، میتوانید به سؤالات خوانندگان پاسخ دهید و در صفحه نتایج جستجو (SERP)، رتبه بالاتری داشته باشید.
سئو خارجی یا Off-page: این نوع سئو بر روی کلیه فعالیتهایی تمرکز دارد که به جستجوهای خارج از سایت مربوط میشود. “چه چیزهایی خارج از وبسایت میتواند بر روی سئوی آن تأثیر بگذارد؟”
این سؤالی است که به عنوان یک مدیر کسب و کار ممکن است بپرسید و پاسخ آن میتواند لینک سازی خارجی یا همان بک لینک باشد. میزان لینکی که میتوانید از منتشر کنندگان محتوا دریافت کنید و “آتوریتی” وبسایتهای منتشر کننده محتوا، میتواند بر میزان رتبه بندی شما بر روی کلمات کلیدی مهم تأثیر بگذارد. در این روش میتوانید محتواهای جذابی تولید کنید و وبسایتهای ناشر را به سمت محتوای خود جذب کنید تا بتوانید بک لینکهایی رایگانی به دست آوردید که تمام آنها برای رتبه گرفتن و سئوی وبسایت شما مفید هستند.
سئو تکنیکال یا فنی: این نوع سئو بر روی باطن وبسایت شما و نحوه کدگذاری صفحات شما متمرکز می باشد. فشرده سازی تصاویر، دادههای ساختار یافته و بهینه سازی فایل CSS همه اشکالات فنی هستند که میتوانند سرعت بارگذاری وبسایت شما را افزایش دهند و این موضوع مهمترین فاکتور در رتبه گرفتن وبسایت شما در نتایج جستجو به شمار میآید.
بازاریابی محتوا
این اصطلاح به معنای تولید و ترویج محتوا به منظور ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک، افزایش لید و هدایت مشتری به سمت وبسایت میباشد. کانالهایی که میتوانند در استراتژی بازاریابی محتوای شما نقش داشته باشند عبارتاند از:
پستهای وبلاگ: نوشتن و انتشار مقالات در وبلاگ به شما کمک میکند تا تخصص صنعت خود را به نمایش بگذارید و باعث ایجاد ترافیک از جستجوی ارگانیک برای تجارت خود شوید. در نهایت این کار به شما فرصت بیشتری میدهد تا بازدیدکنندگان وبسایت را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید و در نهایت لید را افزایش دهید.
کتابهای الکترونیکی: کتابهای الکترونیکی محتواهای طولانی و مفیدی هستند که به آموزش بیشتر بازدید کنندگان وبسایت شما کمک میکنند. همچنین به شما این امکان را میدهند تا محتوایی برای افزایش اطلاعات مخاطب و مشتری ایجاد کنید، برای کسب و کار خود افزایش لید به وجود آورید و مشتریان را در سفر خرید خود هدایت کنید.
اینفوگرافیها: گاهی اوقات، خوانندگان به دنبال تصویر هستند تا متن. اینفوگرافیک نوعی محتوای بصری است که به بازدیدکنندگان وبسایت کمک میکند تا به مفاهیمی که به دنبال آنها هستند دست پیدا کنند.
بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی
این روش باعث افزایش آگاهی از برند و همچنین ترویج محتوای شما در شبکههای اجتماعی میشود، تا با کمک آن ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید و در نهایت لید را افزایش دهید. کانالهایی که میتوانید در بازاریابی شبکههای اجتماعی استفاده کنید شامل موارد زیر میشود:
فیسبوک
توییتر
لینکدین
اینستاگرام
اسنپ چت
پینترست
پرداخت به ازای کلیک (PPC)
PPC روشی برای هدایت ترافیک به وبسایت به ازای مبلغی است که بابت هر بار کلیک روی تبلیغ شما پرداخت میشود.
یکی از رایجترین روشها در این روش بازاریابی دیجیتال، گوگل ادز است که به شما این امکان را میدهد که در صفحات ابتدایی نتایج جستجو تبلیغ خود را قرار دهید و به این ترتیب هدایت به سمت وبسایت را به ازای هر کلیک و پرداخت هزینه افزایش دهید. کانالهای دیگری که میتوانید در PPC استفاده کنید عبارتاند از:
تبلیغات پولی در فیسبوک: در این روش، کاربران میتوانند ویدیو، پست تصویری یا نمایش اسلایدی، را منتشر کنند که فیسبوک آن را به فیدهای خبری افرادی قرار میدهد که محتوای آن و مخاطبان آن با محتوا و نوع مخاطبان شما همخوانی دارد و در یک راستا است.
کمپینهای تبلیغاتی توییتر: در این روش، برای قرار گرفتن محتوا در بالای فید توییتها هزینه پرداخت میشود و محتوای شما به مخاطبان بیشتری نشان داده میشود و همچنین میتوانید سراغ تبلیغاتی بروید که پروفایل شما به مخاطبان نشان داده شود. همه اینها به هدف خاصی که شما از اجرای کمپین دارید مربوط میشود. این هدف میتواند ترافیک وبسایت، افزایش دنبال کنندگان در توییتر، اینگیجمنت بیشتر با حساب کاربری و حتی افزایش میزان دانلود اپلیکیشن باشد.
تبلیغات در لینکدین: در این روش، کاربران میتوانند با توجه به صنعت و پیشینه خود، هزینه کنند تا مستقیماً به کاربران خاص در لینکدین پیام ارسال کنند.
افیلیت مارکتینگ
این نوعی تبلیغات مبتنی بر عملکرد است که در آن برای فروش محصولات یا خدمات شخص دیگری در وبسایت خود کمیسیون دریافت میکنید. کانالهای بازاریابی وابسته به این روش شامل موارد زیر میشود:
قرار دادن ویدیوی تبلیغاتی در یوتیوب و کسب درآمد از آن
اشتراک گذاری لینک افیلیت از حساب شبکههای اجتماعی و یا وبسایت خود
تبلیغات نیتیو
تبلیغات نیتیو به تبلیغاتی اطلاق میشود که در درجه اول از طریق محتوا هدایت میشود و در کنار سایر مطالب غیر پرداختی در یک پلتفرم نمایش داده میشود. کسب و کارها در هر قسمت از وبسایت خود این تبلیغات را منتشر میکنند و معمولا پلتفرمهایی برای اینگونه تبلیغات وجود دارد.
اتوماسیون بازاریابی و فروش
اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری گفته میشود که در خدمت خودکار سازی عملیات کلی بازاریابی شما است. بسیاری از بخشهای بازاریابی میتوانند کارهای تکراری را تا به امروز به صورت دستی انجام میدادند، خودکار کنند، مانند:
ارسال ایمیل خبرنامه: اتوماسیون ایمیل تنها امکان ارسال اتوماسیون ایمیل خبرنامه را به شما نمیدهد. همچنین به شما این امکان را میدهد تا لیست مخاطبان خود را کوچکتر و بزرگتر کنید، بنابراین خبرنامه شما تنها برای افرادی خاص ارسال میشود.
زمان بندی ارسال پست در شبکههای اجتماعی: اگر میخواهید کسب و کار خود را در شبکههای اجتماعی برجسته کنید، باید به صورت مداوم پست منتشر کنید. این موضوع باعث میشود که ارسال دستی پست در شبکهها کمی سخت شود. ابزارهای برنامه ریزی شبکههای اجتماعی محتوای شما در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند، بنابراین میتوانید زمان بیشتری را با تمرکز بر استراتژی محتوا صرف کنید.
چرخه افزایش لید: افزایش لید و تبدیل آن به مشتری، میتواند یک روند طولانی باشد. شما میتوانید با ارسال نامههای الکترونیکی خاص و محتوای خاص، هنگامی که هدف خاصی برای خود تعیین میکنید، این فرآیند را خودکار کنید.
ردیابی و گزارش کمپین: کمپینهای بازاریابی در هر شرکت ممکن است تعداد بالایی داشته باشند و شامل ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا، سئو صفحات وب، تماسهای تلفنی و موارد دیگر باشند. اتوماسیون بازاریابی میتواند به شما کمک کند هر آنچه را که انجام میدهید، بر اساس کمپین مرتب کنید و سپس عملکرد آن کمپین را براساس پیشرفتی که همه این مؤلفهها در طول زمان به دست میآورند، ردیابی کنید.
ایمیل مارکتینگ
بازاریابی آنلاین
بازاریابی آنلاین عملی است که میتوانید با استفاده از نشریات دیجیتال، وبلاگها و سایر وبسایتهای مبتنی بر محتوا، انجام دهید.
این روش تقریباً شبیه بازاریابی سنتی است، اما در فضای آنلاین صورت میپذیرد. کانالهایی که میتوانید در بازاریابی آنلاین خود استفاده کنید عبارتاند از:
ارتباط خبرنگاران از طریق شبکههای اجتماعی: به عنوان مثال گفتگو با خبرنگاران در توییتر یک روش عالی برای ایجاد ارتباط با مطبوعات است که این فرصت را برای شما فراهم میکند که ارتباط شرکت خود با رسانهها را حفظ کنید.
نظرات آنلاین درباره شرکت شما: وقتی فردی به صورت آنلاین درباره شرکت و کسب و کار شما نظر بدهد، چه این نظر خوب باشد و جه بد، حرفهای نیست که به آن پاسخ ندهید. برعکس، پاسخگوییهای شما باعث میشود که برند شما انسانیتر به نظر برسد و با پاسخ دادن اعتبار خود را حفظ و افزایش دهید.
کامنتهای دارای اینگیجمنت بالا بر روی وبسایت یا وبلاگ: همان کاری که شما در شبکههای اجتماعی برای پاسخ دادن به نظرات در پیش میگیرید، باید در مورد نظرات وبسایت و وبلاگ نیز انجام دهید و به این ترتیب میزان تعامل کاربر با وبسایت خود را افزایش دهید.
بازاریابی درونگرا
بازاریابی درونگرا به یک روش بازاریابی اشاره دارد که در آن شما در هر مرحله از سفر خریدار مشتری مشتاق را جذب میکنید و با او تعامل خواهید داشت. شما میتوانید از هر روش بازاریابی دیجیتال ذکر شده در بالا، در طول یک استراتژی بازاریابی درونگرا استفاده کنید تا تجربه مشتری را به بهترین تجربه تبدیل کنید.
در اینجا چند نمونه کلاسیک از بازاریابی درونگرا در مقابل بازاریابی سنتی آورده شده است:
وبلاگ نویسی در مقابل تبلیغات پاپ آپ
بازاریابی ویدیویی در مقابل تبلیغات تجاری
ارسال ایمیل برای مخاطبان خاص به جای ارسال ایمیل اسپم