5 تکنیک سئو کلاه خاکستری

5 تکنیک سئو کلاه خاکستری

5 تکنیک سئو کلاه خاکستری

سئوی کلاه خاکستری (Grey Hat SEO)

نوع سوم این نوع سئوها با عنوان سئوی کلاه خاکستری شناخته می‌شود. اگرچه از عنوان این سئو به نظر می‌رسد که سئوی کلاه خاکستری دقیقاً چیزی بین سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه است، اما درواقع تعریف این نوع سئو کمی متفاوت‌تر است.

سئوی کلاه خاکستری مثل سئوی کلاه سفید قانونی و پیشنهادی نیست و از طرف دیگر به شدت و ریسکی بودن سئوی کلاه سیاه نیز نیست.

با اینکه تعریف خیلی دقیقی از این نوع سئو وجود ندارد، اما ساده‌ترین و مفهومی‌ترین تعریف این نوع سئو استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های غیراصولی و بدون هویت می باشد. اگرچه اغلب این روش‌ها از نظر گوگل و دیگر موتورهای جستجو تخطی از قوانین به حساب نمی‌آیند، اما این تکنیک‌ها در عمل فقط به گول زدن و ارائه پیشنهادات دروغین به کاربران خلاصه می‌شوند. با این حال گوگل نیز استفاده از این تکنیک‌ها را به هیچ وب‌مستری توصیه نمی‌کند چرا که بعضی از آنها شامل جریمه‌های گوگل می‌شوند.

مثال‌های گوناگونی برای سئوی کلاه خاکستری وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها با نام طعمه کلیکی (Click Bait) شناخته می‌شوند.

در این روش، شما به عنوان یک صاحب تجارت اقدام به سفارش تبلیغات دروغین و یا اغراق‌آمیز در منابع دیگر می‌کنید و کاربران با مشاهده آن وسوسه می‌شوند تا روی آن تبلیغ کلیک کنند. هر کاربر اینترنتی یا موبایلی به صورت روزانه با چنین نوع تبلیغاتی در وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های موبایلی روبه‌رو می‌شود.

طی سال‌های اخیر تبلیغات زیادی با عناوینی مثل “شما برنده خوش شانس ما هستید. روی این بنر کلیک کنید تا جایزه خود را دریافت کنید!” در سطح وب منتشر شدند. کاربران آماتور زیادی هم وجود دارند که همیشه گول این نوع تبلیغات را می‌خورند و روی آن‌ها کلیک می‌کنند. بعد از ورود به آن سایت، این کاربر فقط و فقط باعث افزایش بازدید آن صفحه شده است و هیچ چیز مرتبطی عاید او نمی‌شود.

نوع دیگری از سئوی کلاه خاکستری نیز وجود دارد که فقط کاربرانی که به شدت به چیزی خاص نیاز دارند را مورد هدف قرار می‌دهد.

به عنوان مثال، ایجاد صفحاتی با عناوین ترغیب‌کننده و در عین حال دروغین از جمله این موارد هستند. مثلاً شما به دنبال یک نرم‌افزار خاص هستید که نسخه کرک شده و رایگانی از آن در سطح وب وجود ندارد اما در جستجوهای خود به سایت‌های زیادی برخواهید خورد که با ادعای اینکه این نرم‌افزار را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند، اقدام به ایجاد صفحات و انتشار آن‌ها در موتورهای جستجو می‌کنند. وقتی شما وارد این سایت‌ها شوید، خواهید دید که لینک دانلودی برای آن نرم‌افزار وجود ندارد و یا اگر لینکی وجود داشته باشد دروغین و تبلیغ است.

در برخی دیگر از سایت‌ها نیز بعد از طی کردن همین روند، لینک دانلود یک فایل فشرده به شما داده می‌شود که رمزگذاری شده است. سپس به شما گفته می‌شود که اگر می‌خواهید رمز عبور را پیدا کنید، باید وارد سایت یا سایت‌های دیگری شوید. همچنین استفاده از نظرسنجی‌های کاملاً دروغین و تبلیغاتی برای این مورد نیز بسیار رایج شده است.

این قبیل روش‌ها اگرچه تعداد بی‌شماری بازدید و ترافیک برای یک سایت به ارمغان می‌آورند، اما این بازدیدها در نهایت منجر به ترک سریع کاربران و نابودی اعتماد آن‌ها به کل آن وب‌سایت می‌شود.

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

15 تکنیک سئو کلاه خاکستری
15 تکنیک سئو کلاه خاکستری

1. طراحی دوباره و آپدیت صفحات

یکی از تکنیک‌های کلاه سفید سئو، آپدیت محتوای سایت است. کلا گوگل به وب‌ سایت‌هایی که دائما محتوای خودشان را بروزرسانی می‌کنند علاقه خاصی نشان می‌دهد.

حالا شما می‌توانید در یک تکنیک سئو خاکستری، وب سایتتان را طراحی دوباره کنید! در این حالت به دلیل تغییر عمده در کدهای برنامه نویسی وب سایت، گوگل تصور می‌کند در حال آپدیت محتواهای‌تان هستید و اعتبارتان را زیاد می‌کند.

تکنیک بعدی در این زمینه، آپدیت محتواهای قبلی سایت است. در این تکنیک باید سراغ مقالات و صفحاتی که قبلا منتشر کرده رفته و سعی کنید حداقل 100 تا 300 کلمه متن و یک تصویر به آنها اضافه کنید. البته اگر قرار است این متن‌ها باعث کاهش تجربه کاربری شوند، بهتر است بیخیالش شوید.

2. لینک سازی کلاه خاکستری

در مثالی که بالاتر زدیم ، به تکنیک سئو کلاه خاکستری با لینک‌سازی اشاره کردیم. اما خب با توجه به اهمیت بالای لینک بیلدینگ و البته حساسیتی که گوگل نسبت به آن دارد، باید یک سری نکات مهم را هم در مورد آن به شما توضیح بدهم.

در ادامه چند تکنیک و استراتژی کم‌خطر در این زمینه را به شما معرفی می‌کنیم :

خرید رپورتاژ باکیفیت

رپورتاژها محتواهای هزار تا 2 هزار کلمه‌ای همراه با چند لینک به سایت شما هستند که در وب سایت‌های معتبر منتشر می‌شوند. مثلا ممکن است من بخواهم وب‌سایتم را روی یک کلمه کلیدی سخت سئو کنم. در این حالت سراغ یک سایت خبری پراعتبار مثل خبرگزاری ایسنا رفته و با پرداخت هزینه، از آنها می‌خواهم مقاله مورد نظر من را بین مقالات خودشان منتشر کنند.

لینک‌ سازی چند گره‌ای

این یکی از آن تکنیک‌هایی است که فقط در دوره‌های آموزشی غیر رایگان از آن صحبت می‌شود در بالاتر گفتیم که گوگل روی فرآیند لینک بیلدینگ حساسیت زیادی دارد. این یعنی‌ اگر شما بدون دانش قبلی سراغ یک وب‌سایت بی‌اعتبار رفته و اقدام به خرید بک‌ لینک برای خودتان کنید؛ ممکن است دچار خشم و جریمه گوگل شوید.

اما در تکنیک ساخت لینک چند گره‌ای ما سعی می‌کنیم علاوه بر کاهش ریسک، اعتبار بسیار بیشتری به سایتمان منتقل کنیم. روش کار به این صورت است که ما برای وب‌سایتمان تعدادی لینک در سایت‌های با اعتبار ساخته یا می‌خریم.

مثلا یک رپورتاژ در سایتی با اعتبار. در مرحله بعد برای صفحه رپورتاژمان در سایت گفته شده، اقدام به خرید لینک می‌کنیم. لینک‌هایی که برای صفحه رپورتاژ می‌خریم نیاز ت نیسخیلی اعتبار بالایی داشته باشند.

به این ترتیب با هزینه‌ای کم، اعتبار رپورتاژمان را افزایش می‌دهیم و با افزایش اعتبار رپورتاژ، لینک‌های درون آن که به سایت ما هستند هم قدرت بیشتری می‌گیرند. حتی می‌توانیم کمی حرفه‌ای‌تر عمل کرده و برای لینک‌های گره 2 خریداری شده هم دوباره لینک بخریم یا از سوشال سیگنال‌ها کمک بگیریم. در ادامه درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

3. خرید دامنه‌های منقضی شده

این تکنیک کلاه خاکستری سئو مدت زیادی است که در سطح وب استفاده می‌شود و گوگل کم‌کم آن را شناسایی می کند.

در این تکنیک شما باید به دنبال دامنه‌هایی باشید که منقضی شده‌اند. دامنه‌ای که شما خریده‌اید به خاطر 4 سال فعالیت مداوم امتیاز سئو بالایی دارد؛ پس می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و در آن برای وب‌سایت یا وبسایت‌های مورد نظر خودتان لینک‌سازی کنید.

دقت کنید دامنه خریداری شده اعتبار بالایی داشته باشد! اگر این دامنه نرخ اسپم بالا و دامین آتوریتی کمی داشته باشد، در اصل استفاده از آن برای ساخت لینک بازخورد منفی برایتان خواهد داشت. برای بررسی قدرت هر دامنه از ابزار site explorer وب سایت moz استفاده کنید که نرخ اسپم و امتیاز دامنه حدودی را به شما می‌دهد.

برای بررسی دامنه‌های ir منقضی‌شده سراغ وب سایت nic.ir بروید. از سایت Expired Domain هم می‌توانید دامنه‌های منقضی شده با Domain Autority بالا را پیدا کنید.

فرآیند لینک‌سازی خارجی یک موضوع به شدت مهم، تاثیرگذار و البته خطرناک در سئو است.

4. کامنت مارکتینگ

زمانی که در یک صفحه از سایت شما تعداد زیادی مخاطب نظر بدهند، گوگل متوجه این می‌شود که مطلب شما به شدت مورد توجه قرار گرفته است. مهم نیست که این نظرات در جهت منفی باشد یا مثبت؛ گوگل محتوایی که باعث به حرف آمدن و تعامل مخاطب شود را دوست دارد.

البته تولید محتوای باکیفیت و ترغیب مخاطب به ارسال کامنت، در اصل یک تکنیک کلاه سفید سئو است. اما در روش کلاه خاکستری شما باید از دوستان و آشنایان خودتان بخواهید که در صفحات وب سایتتان کامنت ارسال کنند.

البته یادتان باشد این فرآیند باید به صورت عادی و طبیعی انجام شود. در غیر اینصورت ممکن است الگوریتم‌های گوگل متوجه تقلبی بودن فعالیت‌هایتان بشوند.

اگر می‌خواهید از این تکنیک سئو کلاه خاکستری استفاده کنید، حتما قبل از آن مقاله کامنت مارکتینگ را بخوانید.

5. تکنیک سوشیال سیگنال در سئو کلاه خاکستری

در چند سال گذشته به لطف بعضی از سئوکارهای سطح وب، از بک‌ لینک‌ها به شدت سوء استفاده شد. همین موضوع باعث شده گوگل سعی کند گزینه‌های دیگری را به جای بک لینک‌ها وارد فاکتورهای سئو کند.

یکی از همین گزینه‌ها، سوشیال سیگنال یا سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی است. در این فاکتور گوگل برای اینکه اعتبار یک وب‌سایت را بررسی کند، به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌رود.

در ادامه بررسی می‌کند که پست‌های شبکه‌های اجتماعی خود وب‌سایت چقدر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند؟ همینطور میزان تعامل کاربران شبکه‌های اجتماعی با پست‌های سایت را هم بررسی می‌کند. مثلا تعداد اشتراک‌گذاری لینک یک پست از وب‌سایت شما و…

سراغ تکنیک‌ ها برویم:

شما راه‌ های زیادی برای میانبر زدن در این فاکتور سئو دارید. روش اول خرید سوشیال سیگنال است. در این تکنیک به سراغ وب سایت‌های فروشنده این خدمات رفته و از آن‌ها لایک، اشتراک گذاری، کامنت و… برای پست‌های شبکه اجتماعی یا سایت خودتان می‌گیرید.

در روش دوم هم می‌توانید از دوستان و آشنایانتان بخواهید لینک پست‌های سایتتان را در شبکه‌های اجتماعی‌شان به اشتراک بگذارند. این تکنیک گاهی آنقدر بازخورد دارد که بعضی از وبمستران اقدام به ساخت اکانت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی و حتی تولید محتوا در آن کرده تا صرفاً بتوانند از این طریق سئو وب سایت‌شان را بهبود بخشند.

روش سوم این است که از اینفلوئنسرها بخواهید که در شبکه‌های اجتماعی شما را معرفی کنند و به شما لینک بدهند. مثلاً تکنیک «صفحه را بکشید بالا» در استوری اینستاگرام یکی از روش‌های لینک دادن به صفحات سایت شما خواهد بود است.

 

5 تکنیک سئو کلاه خاکستری
5 تکنیک سئو کلاه خاکستری

تفاوت سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری در چیست؟

با توجه به مواردی که ذکر شد، می‌توان گفت که از نظر عملکرد، سئوی کلاه خاکستری شباهت زیادی به سئوی کلاه سیاه دارد. چرا که هر دوی این نوع تکنیک‌ها شامل موارد غیراخلاقی و نادرست هستند. اما تفاوت این دو در بحث ریسک‌پذیری آن‌ها است.

در حالی که تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه همگی برخلاف قوانین وب هستند، تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری در بیشتر موارد قوانین خاصی را نقض نمی‌کنند اما در عین حال این راه و روش‌ها قانونی و توصیه‌شده نیز نیستند. بنابراین احتمال اینکه متدهای سئوی کلاه خاکستری نیز به زودی به لیست سیاه و ممنوعه گوگل اضافه شوند وجود دارد.

همچنین باید اذعان داشت که تفاوت اصلی سئوی کلاه سیاه با سئوی کلاه سفید در وهله نخست قانونی بودن سئوی کلاه سفید و غیرقانونی بودن سئوی کلاه سیاه است.

دومین تفاوت اصلی این دو، غیرریسکی بودن و زمان زیاد به نتیجه رسیدن سئوی کلاه سفید است؛ در حالی که سئوی کلاه سیاه، ریسک شناسایی شدن زیادی داشته و زمان به نتیجه رسیدن در آن خیلی کمتر است.

این را نیز به خاطر داشته باشید که حتی اگر شانس فرار کردن از شناساگرهای گوگل را داشته باشید، نتایج به دست آمده شما موقتی خواهند بود. اما نتایج و دستاوردهای حاصل از سئوی کلاه سفید همیشگی و بلندمدت هستند.

معمولاً افرادی به سراغ تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه یا سئوی کلاه خاکستری می‌روند که چیز زیادی برای از دست دادن از نظر موتورهای جستجو نداشته باشند. افراد دیگری نیز که بودجه‌ای برای راه‌اندازی کمپین‌های قانونی و طبیعی سئو ندارند ممکن است برای استفاده از این تکنیک‌ها تحریک شوند.

با این حساب تعداد خیلی زیادی سایت و تجارت وجود دارند که حتی با وجود خطر جریمه شدن و حذف از نتایج صفحات جستجو، باز هم به سراغ این راه و روش‌ها می‌روند و معتقدند که می‌توان در کمترین زمان ممکن بیشترین بهره را از این راهکارها برد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *